صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 16 اردیبهشت, 1403

اشعار حکیم نظامی پیونددهنده دلها، ملتها و کشورهاست

معاون فرهنگی و رسانه‌‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: اشعار حکیم نظامی با بن‌مایه‌ای محکم و متقن پیونددهنده دلها و ملتها و کشورهاست.

به گزارش صاحب دیوان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، “حسن گلی” در شب شعر “چشمه خورشید” که همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی در تبریز برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف و خصوصیات اشعار حکیم نظامی گنجه‌ای اظهار داشت: اشعار این شاعر حکیم و فرزانه در راستای رشد و بالندکی فضائل و کرامات انسانی بوده است.

وی افزود: حکیم نظامی گنجه‌ای در دوره ای که شعر و شعرا گرفتار مدیحه‌سرایی برای پادشاهان بودند از این آسیب در امان بوده و عرت و نفس و مناعت طبع در اشعار وی نمود بارزی دارد.

گلی تصریح کرد: از دیگر شاخصه‌های بارز شعری وی، ارتباط و انس با قرآن کریم و احادیث نبوی است و این شاعر شهیر در بیت بیت اشعار خود از آموزه‌های اسلامی تاسی داشته است.

وی افزود: خصوصیت بارز دیگر نظامی، عشق و علاقه‌ای است که به ایران دارد و میهن دوستی و تعلق خاطر به ایران در اشعار وی موج می‌زند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل تاکید کرد: باید با شناختن و شناساندن ابعاد شخصیتی و شعری این شاعر پرآوازه در مسیر ارتباطات فرهنگی با کشور های دیگر و در مسیر تربیت نسل جدیدی از شاعران بهره گیریم.

وی با اشاره به اینگه اشعار نظامی گنجه‌ای می‌تواند ممدکار حوزه فرهنگ در دپیلماسی فرهنگی باشد گفت: شاعران فراتر از زمان و جغرافیا می‌توانند پیوند دهنده ملتها و کشورها باشند و اشعار حکیم نظامی تیز در این راستا بوده است.

گفتنی اس همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری در تبریز برگزار می‌شودکه از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری همایش ملی نظامی گنجه‌ای، برگزاری کارگاه خوشنویسی از اشعار نظامی گنجه‌ای، برگزاری مسابقه نظامی‌خوانی در میان دانش‌آموزان برتر استان و برگزاری شب شعر نظامی گنجه ای اشاره کرد.

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی از اشعار نظامی گنجه‌ای، برگزاری نمایشگاه کتاب‌های منتشر شده با موضوع اشعار نظامی گنجه‌ای، برگزاری کارگاه بررسی تصحیحات آثار حکیم نظامی گنجه‌ای، انتشار کتاب نمایشنامه لیلی و مجنون، اثر مرحوم اسد صادقی ، برگزاری میزگردهای رسانه‌ای تخصصی با موضوع نظامی گنجه‌ای و انتشار ویژه‌نامه نظامی گنجه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته نظامی گنجه‌ای در تبریز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت