صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

آغاز اجرای نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»

نمایش پژوهشی «پرانتز باز انسان پرانتز بسته» به کارگردانی حسین اصل عبداللهی در تبریز روی صحنه می‌رود.

به گزارش صاحب دیوان، این اثر پژوهشی که با حمایت و همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی مرکز فرهنگ و هنر الف و با مشارکت دانشجویان هنر این دانشگاه برای اجرای عمومی آماده شده، از 5 آبان‌ماه سال جاری در پلاتوی اصلی مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز روی صحنه خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، حسین اصل عبداللهی، طراح، نویسنده و کارگردان این نمایش، در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: ایدۀ اولیۀ نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته» بر اساس نظریۀ مرگ مؤلف «رولان بارت» شکل گرفت و پس از پژوهش‌ در حوزه‌های مختلف تئاتر مدرن و پست‌مدرن این کار با حضور و همکاری دانشجویان هنر دانشگاه الف به صورت کارگاهی آماده اجرا شد.

او گفت: در اجرای این نمایش متن کم‌رنگ شده و فضاسازی اصل قرار داده شده و از طرفی اساس کار روی مخاطب قرار گرفته است، یعنی بر اساس نظریه‌های تئاتر مدرن و پست‌مدرن،گروه نمایشی کار خود را انجام داده و تمام شده و از روز اجرا این مخاطب است که تصمیم خواهد گرفت با اثر چگونه برخورد بکند یا نمایش را بر اساس دیدگاه خود به چه شکل تحلیل بکند.

عبداللهی افزود: طبق نظریه‌های موجود ما تناسب ارتباط میان مخاطب و گروه نمایشی را به هم ریختیم و فاصلۀ مخاطب و گروه اجرایی را تا حد ممکن شکستیم.

این مدرس تئاتر همچنین گفت: همان‌طور که همه می‌دانیم، مسالۀ زندگی مدرن، انسان است. به همین خاطر طبق نظریۀ هوسرل، ما نیز برای شناخت، پدیدۀ انسان را در پرانتز قرر دادیم و برای این کار به جای کلام، بیش‌تر از نشانه‌ها و نمادها استفاده کردیم و ایدۀ کار را با تصویر به نمایش گذاشته‌ایم.

حسین اصل عبداللهی در پایان تأکید کرد: آینده از آن کسانی است که از تجربه‌کردن نمی‌ترسند و این نمایش تجربۀ جدید است که پیش از این در ایران و حتی در خارج از ایران نیز بدین شکل اتفاق نیفتاده. من تمام ترس‌ها و اضطراب‌های این تجربه را به جان خریدم و یقین دارم تأثیر خود را بر مخاطب عام و خاص خواهد گذاشت.

همچنین در این مراسم، هومن بیگ‌نژاد، رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی الف، ضمن تشکر از اصحاب رسانه و دانشجویان و اساتیدی که در اجرای این نمایش سهم داشتند، اظهار کرد: بی‌صبرانه منتظر روی صحنه‌رفتنِ این نمایش هستم، چون معتقدم به معنی دقیق کلمه یک تئاتر پژوهشی است که در ایران و تبریز کم‌تر اتفاق افتاده است.

او گفت: متد جدید آموزش در کشورهای توسعه‌یافته بر اساس کار عملی و همین تجربه‌های عینی است و اگر امروز نمایشی تحت عنوان نمایش پژوهشی دانشجویان را به شکل کارگاهی وارد مسیر تولید اثر می‌کند، یعنی این نمایش نه تنها تئاتری برای رفتن روی صحنه است، بلکه یک کلاس آموزشی تمام‌عیار است.

محمدحسین آرمیده، ثنا حبیب‌اللهی، المیرا کریم‌زاده، منیژه نظری، فاطمه محمدی، هستی بابایی، امیر حقی، حامد نعمتی، فاطمه وظیفه، فاطمه طلعت‌فر، امین فرشباف علیزاده، مریم اکبرزاده، فرحان فرهادیانی، زهرا کمال کاظمی، سنا رحمان‌زاده، ناصر منصوری، امیرکوزه‌دوست، علی حبیب‌زاده و محمدصابر حمزه‌زاده بازیگران این نمایش هستند.

عواملی که در اجرای نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، حسین اصل عبداللهی را یاری می‌کنند، عبارتند از:

محمدحسین آرمیده (دستیار کارگردان)، ثنا حبیب‌اللهی (منشی صحنه)، محمدصابر حمزه‌زاده (مدیر صحنه)، مبینا چاوانی‌آذر (طراح لباس)، مهدی ستاری (گریمور)، پری اشتری (روابط‌عمومی)، محمد شیری و یونس فتحی (طراح پوستر و گرافیست)، ندا فرشباف (عکاس)، اتابک کامیار (ساخت تیزر)، ایلیا قاسم‌زاده، امیرحسین اکبرنژاد و صمد کمال کاظمی (گروه موسیقی).

گفتنی است نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، از هشت اپیزود برخوردار است و هر روز با سه سانس در ساعت‌های 17، 18 و 19 میزبان علاقه‌مندان به تماشای این اثر نمایشی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت