صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 8 اردیبهشت, 1403

۸ اسفند؛ در تاریخ چه گذشت؟

۸ اسفند برابر با ۲۷ فوریه،  شاهد وقایع و اتفاقات مختلفی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش صاحب دیوان، در ادامه به اختصار به این رویدادها اشاره می‌کنیم:

۸ اسفند سال 1286 شمسی حمله به کالسکه محمدعلی شاه قاجار با بمب دستی اتفاق افتاد. در این رخداد، محمدعلی شاه در حین رفتن از کاخ گلستان به باغ دوشان تپه مورد حمله قرار گرفت و دو بمب دستی به سوی کالسکه محمدعلی شاه قاجار در تهران پرتاب شد که تعدادی از محافظان او کشته شدند. به دستور شاه، به دلیل این رخداد «ظفر السلطنه» فرماندار تهران را چوب زدند و به زندان انداختند.

8 اسفند سال 1305 شمسی واکنش دکتر مصدق به طرح لایحه کشیدن راه‌آهن سراسری بود. در این تاریخ لایحه احداث خط راه‌آهن سراسری در کشور به تصویب مجلس شورای ملی رسید. دکتر مصدق نماینده تهران د واکنش به این لایحه گفت : احداث خط آهن هنگامی اقتصادی و به سود مملکت است که به صورت شبکه باشد؛ اما کشیدن خط آهن سراسری از یک بندر در جنوب کشور به یک بندر درشمال تنها جنبه نظامی داشته و کشورهایی که به فکر استفاده از آن در صورت بروز جنگ هستند، مشوق احداث چنین خطی (با پول مردم ایران) هستند. با گذشت زمان مشاهده کردند که اظهارات دکتر مصدق صحت داشت و همین راه‌آهن یکی از دلایل اشغال نظامی ایران در سال ۱۳۲۰ بود.

8 اسفند سال 1336 شمسی بازداشت سرلشکر قره‌نی به اتهام قصد حذف شاه بود. سرلشکر «ولی قره‌نی» معاون ستاد و رئیس اداره اطلاعات ارتش بود که به اتهام کودتا و حذف شاه بازداشت و در یک محکمه نظامی محاکمه شد.  قره‌نی پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد و در کابینه دولت موقت به مقام رئیس ستاد ارتش منصوب شد. وی به دست گروه فرقان در خانه‌اش به قتل رسید.

8 اسفند سال 1354 شمسی تغییر تقویم ملی ایران از هجری شمسی به شاهنشاهی بود. 4 سال بعد از برگزاری جشن تأسیس دولت مرکزی ایران به دست کوروش بزرگ در ۲۵ قرن پیش از آن، در 8 اسفند 1354 اعلام شد که مبدأ تقویم رسمی ایران از هجری خورشیدی به شاهنشاهی تغییر پیدا خواهد کرد. دو هفته بعد، در ۲۴ اسفند این تصمیم قطعی و به صورت قانون درآمد. اما عمر این قانون کوتاه بود و تنها 6 ماه دوام آورد. به دنبال مخالفت‌های سران مذهبی کشور مبنی بر اینکه این تغییر سرآغاز تغییرات دیگری ازجمله تغییر الفبای نوشتن و حذف برخی از تعطیلات مذهبی و … خواهد شد؛ از شهریورماه همان سال دوباره همه سربرگ‌های نامه‌های دولتی به تاریخ شمسی تغییر یافتند.

8 اسفند سال 1356 شمسی پیام قدردانی امام خمینی (ره) از مردم تبریز بود. به دنبال واقعه 29 بهمن ماه 1356و قیام خونین مردم تبریز، امام خمینی (ره) پیامی با این مضمون را به مردم تبریز دادند : زنده باشند مردمان مجاهد عزیز تبریز که با نهضت عظیم خود مشت محکم بر دهان یاوه‌گویی زدند که با بوق‌های تبلیغاتی، انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صد در صد مخالف است، انقلاب شاه و ملت می‌خوانند. من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می‌دهم، نوید پیروزی نهائی، شما آذربایجانیان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و خودکامگی سلاطین جور، بپا خواستید و فداکاری کردید.

8 اسفند سال 1362 شمسی بمباران شیمیایی جبهه‌ها توسط رژیم بعث عراق در جنگ تحمیلی بود. رژیم بعث عراق در طول هشت سال دفاع مقدس، هنگامی که با شکست سختی از سوی رزمندگان ایران مواجه می‏شد، دست به بمباران شیمیایی در جبهه‏ها و مناطق مسکونی ایران می‌زد. در این راستا، در تاریخ هشتم اسفند ۱۳۶۲ شمسی، پس از شناسایی منطقه عملیاتی خیبر در هورالهویزه و جزایر مجنون، آن اماکن را مورد حمله شیمیایی قرار داد که علاوه بر اثراتِ سوء بر انسان، عواقب مخرب وسیعی در محیط زیست نیز بر جای گذاشت.

8 اسفند سال 1390 شمسی کسب نخستین جایزه اسکار سینمای ایران بود. این جایزه در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان به اصغر فرهادی برای کارگردانی فیلم جدایی نادر از سیمین اهدا شد.

۸ اسفند (27 فوریه) سال 1509 میلادی آغاز سلطه پرتغال بر برزیل بود. این رخداد 9 سال پس از کشف برزیل توسط پرتقالی‌ها اتفاق افتاد و تا سال 1822 میلادی ادامه داشت. استعمارگران پرتقالی‌ بیش از 3 میلیون برده را در مزارع نیشکر برزیل بکار گرفتند و آن‌ها را مورد اذیت و آزار قرار دادند. قیام‌های مختلفی از سوی مردم برزیل بر علیه این استعمارگران انجام گرفت تا در نهایت در سال 1822 این کشور مستقل شد.

۸ اسفند (27 فوریه) سال 1579 میلادی صلح ایران با عثمانی پس از دو سال جنگ در قفقاز بود. این پیمان صلح پس از 2 سال جنگ بین ایران و عثمانی در 8 اسفند اتفاق افتاد. این جنگ از سوی عثمانی‌ها آغاز شده بود تا در نهایت سپاهیان ایرانی موفق به شکست لشکریان عثمانی در قره باغ، شماخی و «دربند» قفقاز شدند و این پیمان صلح امضا شد.

۸ اسفند (27 فوریه) سال 1701 میلادی آغاز جنگ‌های شش ساله لهستان و سوئد بود. این جنگ به علت شرکت پادشاه لهستان در اتحاد مثلث با روسیه و دانمارک به وقوع پیوست که آغاز آن‏ در ۲۷ فوریه  با حمله سپاهیان سوئدی به فرماندهی پادشاه این کشور در لهستان همراه بود. این جنگ در سال ۱۷۰۶میلادی با پیروزی سوئدی‏ها به پایان رسید.

۸ اسفند (27 فوریه) سال ۱۷۹۷میلادی راه‌اندازی پول کاغذی در انگلستان بود. در این جریان پوند کاغذی (نوت) وارد بازار شد که اولین اسکناس چاپ شده، یک پوندی بود.

۸ اسفند (27 فوریه) سال 1933 میلادی آتش‌سوزی مجلس وحدت ملی آلمان بود. هم‌زمان با پایان چهارمین هفته به قدرت رسیدن هیتلر، در روز ۲۷ فوریه ۱۹۳۳میلادی، ساختمان عظیم مجلس آلمان دچار آتش‏سوزی شد. هیتلر با صدور دستور دستگیری سران و فعالان کمونیست‌ها که مسبب این حادثه می‌دانست، موقعیت نازی‌ها و هیتلر را محکم‌تر کرده و پس از مرگ رئیس‌جمهور آلمان، حاکم مطلق آلمان شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت