صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

گزارش تصویری آئین افتتاح گالری پیش از چاپ، موزه چاپ و نشر

عصر روز شنبه 27خرداد 1402 طی مراسمی، گالری پیش از چاپ موزه چاپ و نشر، پس از هفت سال تلاش و پیگیری تنها مجموعه‌دار چاپ و نشر کشور گشایش یافت.

این مراسم با حضور پیشکسوتان چاپ، مدیران چاپخانه‌ها، مدیران واحدهای صنعتی مرتبط با چاپ، اساتید دانشگاه و مدیران انتشارات شهر تبریز در گروه صنعتی نگار برگزار گردید. جهت نمایش ادوات، ابزارها و دستگاه‌های قدیمی پیش از چاپ، سالنی تجهیز و آماده‌سازی شده است.

در این گالری دوربین‌های عمودی و افقی لیتوگرافی، دستگاه‌های ساخت کلیشه‌های سربی و ژلاتینی، ادوات مهرسازی قدیمی و سنتی، دستگاه‌های ظهور فیلم برای لیتوگرافی و کنتاکت زینک، ادوات چاپ سنگی، چاپ سربی، چاپ افست که مربوط به دهه‌های دهم تا چهل هجری شمسی است برای بازدید تخصصی گرد هم آمده است. اسناد مربوط به چاپخانه‌های تبریز از دهه چهل تا شصت بر دیوار این گالری مزین است.

شایان ذکر است این گالری نمونه کوچکی از اشیاء موزه چاپ و نشر است که قرار بود در دبیرستان فردوسی تبریز به نمایش عمومی درآید می‌باشد.

این گالری به همت مدیریت گروه صنعتی نگار برای حفظ اشیاء موزه چاپ و نشر از نابودی و نمایش موقت در این کارخانه برپا شده است. برای تجهیز و آماده‌سازی گالری و اشیاء آن شش ماه زمان و هزینه‌ای قابل توجه‌ صرف شده است.
گروه صنعتی نگار بزرگترین واحد مستقل صنعتی تولید سیلندر و کلیشه چاپ در کشور است که در شهرک صنعتی عالی نسب تبریز قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت