صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

کشف محوطه ایلخانی در کاوش‌های سد مراش زنجان

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از انجام عملیات کاوش باستان‌شناسی محوطه شماره ۵ در محدوده محوطه تاریخی سد مراش شهرستان ماهنشان خبر داد.

محمدرضا محمدپور، سه‌شنبه ۲۶ دی ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کاوش باستان‌شناسی محوطه MC۰۰۵  (کوره سفالگری) در محدوده سد مراش شهرستان ماهنشان آغاز شده است و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: محوطه باستان‌شناسی سد مراش با توجه به شواهد و یافته‌های سطحی، در سال ۱۳۹۳ کشف شد و سال ۱۳۹۸ برای اولین بار توسط کارشناسان پژوهشگاه باستان‌شناسی، اشیایی در کاوش‌ها به‌دست‌ آمد که مربوط به دوره اشکانی بود.

معاون میراث‌ فرهنگی استان زنجان بیان کرد: دوره دوم کاوش‌های باستان‌شناسی سد مراش شهرستان ماهنشان با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محوطه شماره ۵ شهرستان ماهنشان آغاز شده و براساس کاوش‌های انجام‌شده این ترانشه مربوط به دوره ایلخانی است که توسط تیم باستان‌شناسی پژوهشگاه باستان‌شناسی تهران به سرپرستی شقایق هورشید در حال کاوش است و به‌زودی نتایج کامل این کاوش اعلام خواهد شد.

او گفت: محوطه مراش ۶ که بین اهالی روستا و به‌واسطه‌ قرار گرفتن در ابتدای دره جن، با نام محوطه جن دره‌سی شناخته می‌شود، حدوداً در ۵۰۰ متری جنوب غربی روستای مراش، یک کیلومتری ساختگاه سد و در دره رودخانه حلب قرار گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت