صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

کتاب مقولات تئاتری به زیور طبع آراسته شد

کتاب “مقولات تئاتری” شامل مجموعه مقالات و نوشتارهایی در باب آیین‌ها و هنرهای نمایشی به قلم سیروس مصطفی، از فعالان عرصه هنرهای نمایشی تبریز منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش صاحب دیوان به نقل از ایرنا، کتاب مقولات تئاتری توسط انتشارات ریتم با شمارگان یکهزار جلد در ۱۹۲ صفحه مشتمل بر هشت نوشتار پژوهشی – نظری پیرامون تئاتر و آیین‌های نمایشی چاپ شد.

هشت نوشتار پژوهشی – نظری یاد شده شامل چهار مقاله (به همراه ترجمه ترکی ۲ تا از مقالات) و چهار نوشتار نمایشی به قلم سیروس مصطفی چاپ و با هدف توجه به حوزه پژوهش در هنر به رشتۀ تحریر در آمده است.

مقولات تخصصی همچون؛ “تعزیۀ شیر در تبریز” به همراه معرفی این آیین نمایشی و اشاره به مستندات تاریخی آن، “نگاهی مقایسه‌ای به دسته‌ بندی نمایش‌های ایرانی”، “پنجاه سال از تئاتر تبریز”، به عنوان سرچشمۀ تئاتر ایران، “نمایش بیر و نیاز دیروز تا امروز”، “نکاتی چند پیرامون مجسمه تئاتر”، “نگاهی به آیین شمنیسم ونمایش فولکلوریک چمچه خاتین با معرفی ویژگی‌ها و رمزگشایی عناصر به کاربرده شده در اینگونه نمایشی را در برمی‌گیرد و نویسنده سعی کرده است ضمن ارائه نگاهی نو در عرصه هنر پژوهشی هنرهای نمایشی، تجارب تئاتری خود را با مخاطب به اشتراک بگذارد.

تألیف و انتشار این کتاب و آثاری از ایندست، گامی هرچند کوچک در مسیر اعتلای پژوهشی تئاتر و تولیدات هنری باپشتوانۀ تحقیقی باشد و با استمرار فعالیت‌های پژوهشی – هنری، پژوهش‌های اصیل تئاتری به بار بنشیند و نسلی جدید به حوزۀ پژوهش‌های تئاتری ورود کنند.

سیروس مصطفی، یکی از چهره‌های تئاتر استان است که تجربه سال‌ها حضور در صحنه‌های ملّی و بین‌المللی تئاتر و تدریس در مراکز آموزشی- دانشگاهی را نیز دارد و یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های وی در حوزه هنرهای نمایشی، تمرکز روی آیین‌ها و سنت‌های نمایشی بومی و پژوهش‌های تئاتری است.

کتاب‌های یهمچون “منتشا؛ ریشه‌یابی نمایش‌هایی از فولکلور آذربایجان”، مجموعۀ سه جلدی “تبریز تیاتر” (برگزیدۀ آثارنخستین جشنوارۀ ملی نمایشنامه نویسی میرزاآقاتبریزی)، بخشی از فعالیت‌های پژوهشی- نوشتاری او در کنار فعالیت‌های اجرایی- صحنه‌ای و کارنامه هنری وی است.

کتاب “مقولات تئاتری” در قطع رقعی و در ۱۹۲صفحه با شمارگان یکهزار نسخه با کاغذ بالک و چاپ نفیس (هم با جلد شومیزو هم جلد سخت) به زیور طبع آراسته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت