صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

پیگیری مرمت خانه تاریخی کلکته چی تبریز

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با تقدیر از گزارش اخیر خبرگزاری جمهوری اسلامی در خصوص وضعیت اسفناک خانه تاریخی و قدیمی کلکته چی تبریز گفت: جریان سازی گزارش مطبوعاتی ایرنا روند مرمت خانه تاریخی کلکته چی تبریز را احیا کرد.

احمد حمزه زاده با قدردانی از تلاش های رسانه ها به خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز تبریز برای کنکاش و بررسی های میدانی حوزه میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و تبریز، اعلام کرد: شهرداری تبریز بر اساس مفاد قانونی مکلف به تخصیص و تامین اعتبار مرمتی برای خانه قدیمی و تاریخی کلکته چی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری تبریز مالک خانه کلکته چی است، اظهار کرد: طبق قانون حمایت از بافت های تاریخی کشور مصوب سال ۱۳۹۸ تمام دستگاه های دولتی و عمومی وظیفه دارند آثار ثبتی در انحصار خود را از محل منابع داخلی تامین کنند.

حمزه زاده یادآور شد: در همین قانون کلمه اختیار به کار برده نشده است و واژه “باید” برای تامین اعتبارات مرمتی استفاده شده است که بر همین مبنا شهرداری تبریز باید به تعهدات خود در قبال تاریخ و تمدن این کهن شهر عمل کند.

وی ادامه داد: پس از انتشار گزارش ایرنا درباره خانه کلکته چی بلافاصله با شهرداری منطقه هشت فرهنگی – تاریخی تبریز صحبت کردم تا نسبت به شرایط کنونی این خانه قدیمی وارد عمل شده و اعتبارات لازم برای مرمت را جذب کنند.

حمزه زاده از مکاتبه خود با شهردار تبریز نیز خبر داد و اضافه کرد: در این مکاتبه بر دستور ویژه شهردار برای تخصیص اعتبار مرمتی خانه کلکته چی تاکید شده است.

وی رسالت و ماموریت اصلی و محوری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را پیگیری مسایل حوزه مسئولیت خود عنوان و اظهار کرد: امیدواریم سایر نهادهای دولتی و عمومی نیز به وظایف خود پیرامون میراث تمدنی و فرهنگی که متعلق به سرزمین ایران و اذربایجان است به خوبی عمل کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای فاز اول مرمت خانه کلکته چی در سال های قبل، ابراز امیدواری کرد با دستور ویژه شهرداری تداوم مرمت این خانه گران سنگ و تاریخی با قوت بیشتر صورت بگیرد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت