صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی اطراف تبریز

تبریز یکی از کهن‌شهرهای دنیاست و قدمت آثار باستانی کشف شده در داخل و اطراف شهر بیان کننده این قدمت است. جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر تبریز نیز کم از جاذبه های داخل شهر و جاذبه‌های تاریخی ندارد.

به گزارش صاحب دیوان، تبریز شهری بوده که در گذشته 7 دروازه داشته است و اطراف این شهر مملو از روستاها و آبادی‌ها بوده است. اگرچه با توسعه این کلانشهر، بسیاری از این روستاها به بخشی از شهر تبدیل شده اند اما هنوز هم جاذبه های بی‌شماری را در اطراف تبریز می توان دید.

در این گزارش به بررسی پرطرفدارترین جاذبه های دیدنی اطراف تبریز پراداخته شده است.

روستای تاریخی کندوان

روستای ثبت جهانی شده و تاریخی کندوان نه فقط میزبان گردشگران ایرانی بلکه هر روزه میزبان گردشگرانی از کشورهای مختلف جهان است. این روستا یکی از 3 روستای کنده شده در دل کوه است که هنوز هم کاملا زندگی در آن جریان دارد. برخی از خانه‌های روستا به هتل و بومگردی تبدیل شده اند تا گردشگران بتوانند زندگی در این خانه‌ها را تجربه کنند.

روستای کندوان در فاصله نیم ساعته تا تبریز قرار گرفته و برای رسیدن به این جاذبه دیدنی اطراف تبریز باید از شهرهای سهند و اسکو عبور کنید.

روستای تاریخی کندوان

سردرود، شهر رستوران‌ و غذا

سردرود نزدیکترین منطقه گردشگری به تبریز است و یکی از ویژگی‌های این شهر کوچک، رستوران‌های زیادی است که در داخل و اطرافش قرار گرفته است. رستوران‌های این منطقه بزرگ و دارای دکوراسیون خاص و ویژه است. دکوراسیون این رستوران‌ها ترکیبی از طبیعت، درختان و معماری سنتی است.

همچنین این شهر به شهر گوجه سبز ایران نیز معروف است و داخل و اطراف شهر مملو از باغ‌های گوجه سبز است. به همین دلیل اگر در اواخر بهار به این منطقه سفر کنید، خیابان‌های شهر را مملو از گوجه سبز خواهید دید.

رستوران های سردرود

لیقوان، روستای پنیر معروف تبریز

نام اصلی پنیر معروف تبریز، پنیر لیقوان است. این پنیر نام خود را از روستایی در اطراف تبریز گرفته است که به نوعی مرکز تولید لبنیات از جمله پنیر، ماست، دوغ، کره و کشک است.

روستای لیقوان یکی از جاذبه های دیدنی اطراف تبریز نیز به شمار می‌رود. طبیعت سحرانگیز این منطقه به خصوص در تابستان‌ها گردشگران را به سوی خود می کشد. این روستا یک روستای زیبای پلکانی نیز هست و معمولا آب و هوای آن بسیار خنک‌تر از تبریز است.

آبی ترین جاذبه های دیدنی اطراف تبریز

منطقه سریل حدود نیم ساعت با تبریز فاصله دارد و یکی از مکان‌های گردشگری زیبای اطراف تبریز است. مسیر گردشگری سریل از ابتدا تا انتها داخل آب قرار دارد و شما برای رسیدن به محل کمپ باید نیم ساعت را در داخل آب حرکت کنید. حرکت در این آب زلال به خصوص در تابستان‌های داغ تبریز، خاطره زیبایی را برایتان به یادگار خواهد گذاشت.

روستای سریل

محوطه تاریخی قدم‌گاه

معبد مهرپرستی قدم‌گاه (بادامیار) که در برهه‌های تاریخی به مسجد تغییر یافته است و قبرستان اطراف این معبد، یکی از تاریخی‌ترین مناطق اطراف تبریز است. به تخمین کارشناسان این مبعد که به صورت دایره وار و یک تکه در دل کوه کنده شده است، بین 5 تا 12 هزار سال قدمت دارد.

این فضای دایره ای دارای قطر 14.5 متر و ارتفاعی حدود 12 متر است که بر بالای آن حفره ای برای ورودی نور قرار گرفته است. معبد قدم‌گاه در نزدیکی روستای بادامیار قرار گرفته است.

معبد تاریخی قدمگاه بادامیار

منبع: کاماپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت