صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

همنوایی تار و ناغارا در آلبوم خزر

دوشنبه اول آبان مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم موسیقی خزر در تبریز برگزار شد.

به گزارش صاحب دیوان، آلبوم خزر حاصل همکاری دو هنرمند بنام موسیقی آذربایجانی، استاد «رضا حسینی بقانام» و «دنیز مطمئن» است که در 10 قطعه به صورت تارنوازی و ناغارانوازی اجرا شده است.

در این مراسم که با استقبال جمعی از هنرمندان و علاقمندان موسیقی در گالری کبود برگزار شد، اساتیدی همچون استاد «حیدرعلی هادی»، استاد «صمد نیک ‌نفس» و آشیق «حسن اسکندری» حضور داشتند.

در آیین رونمایی آلبوم خزر، رضا حسینی بقانام و دنیز مطمئن چند قطعه از آهنگ‌های ضبط شده این آلبوم را به صورت زنده اجرا نمودند.

پس از اجرای قطعه اول، استاد حسینی بقانام سخنانش را با تقدیر از اساتید خود شروع نمود و با اعلام اینکه آلبوم خزر را به اساتید تار و ناغارا آذربایجان؛ استاد حیدرعلی هادی و استاد صمد نیک ‌نفس تقدیم نموده‌اند، ادامه داد: از شش سالگی موسیقی را در کنار این اساتید آموزش دیده‌ام و خوشحالم در حضور این عزیزان آلبوم خزر را رونمایی می‌کنیم.

وی در ادامه سخنانش گفت: استاد نیک نفس اولین هنرمندی هستند که برای ناغارا متد نوشته‌اند و اغلب ناغارانوازان تبریز زمانی شاگرد استاد نیک نفس بوده‌اند. در واقع ناغارا نوازی در تبریز را مدیون استاد نیک نفس هستیم.

حسینی بقانام در ادامه سخنانش در مورد استاد حیدر هادی نیز گفت: استاد حیدر هادی علاوه بر استادی در تارنوازی، استاد ساخت تار آذربایجانی هستند و تار بسیاری از هنرمندان تارنواز تبریز هنر دست این استاد گرانقدر است.

لازم به ذکر است؛ آلبوم حاضر اولین آلبوم صوتی سازی رضا حسینی بقانام و دنیز مطمئن است که حاوی اجرای برخی از ماهنی‌های آذربایجانی با تار و ناغارا است که دو قطعه آلبوم نیز با بداهه نوازی تارنواز استاد حسینی بقانام اجرا شده است.

قطعه خزر که نام آلبوم نیز برگرفته از همین قطعه است نتیجه الهامات نوازنده از موغام بایاتی شیراز بوده و به نام دخترش نامیده شده است. قطعه کنچنمیرم نیز به همین شیوه نوعی بداهه نوازی و مدگردانی به شمار می‌رود.

نکته قابل توجه این آلبوم شیوه ملودی نوازی با ساز ناغارا است که برخلاف شیوه موجود در ناغارا نوازی که عمدتا مبتنی بر لوپ نوازی است، از ساز ناغارا به شکل قدما استفاده شده است. شیوه اجرای تار نیز مخصوص خود نوازنده است و تلاش کرده است شیوه های نوازندگی خود را به نمایش بگذارد.

بخشی از تارنوازی استاد «رضا حسینی بقانام» و ناغارانوازی «دنیز مطمئن» در مراسم رونمایی از آلبوم خزر را می‌بینید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت