صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

نمایشگاه نقاشی قره آغاج

نمایشگاه انفرادی، ساوالان جماعتی با عنوان «قزه آغاج» در تهران درحال برگزاری است.

 

به گزارش صاحب دیوان، این نمایشگاه از جمعه ۱۴ مهر ۱۴۰۲ تا جمعه ۲۸ مهر ۱۴۰۲ آماده میزبانی از بازدیدکنندگان است.
علاقمندان می توانند از این نمایشگاه، همه روز به غیر از روزهای شنبه در گالری عصر به آدرس تهران، میرزای شیرازی شمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸از ساعت ۱۶ – ۲۰ بازدید نمایند.

«ساوالان جماعتی» متولد 1368 در اردبیل و دارای مدرک کارشناس ارشد رشته نقاشی از دانشگاه هنر شاهد تهران است. نقاش، مدرس طراحی و نقاشی و عضو پیوسته انجمن نقاشان ایران، همچنین مدیر انتشارات ساوالان ایگیدلری است.
آثارش تحت‌الشعاع فلسفه زیستن قرار دارد و رنگ روغن تکنیک اصلی آثار اوست. جماعتی به نقاشی کلاسیک گرایش دارد.
او تاکنون چندین نمایشگاه شرکت کرده و بیش از ۱۰مقام برتر دریافت کرده است.

در توضیح نمایشگاه آمده است:
«یکی از درختانی که در شرایط سخت به ­راحتی رشد می‌کند، نارون یا قره ­آغاج است. در مقابل خشکی بسیار مقاوم است و گاه حتی پس از یک دوره پژمردگی می‌تواند رشد طبیعی‌­اش را از سر بگیرد. نارون برگ‌های انبوهی دارد و گاه تا 30 متر رشد می‌کند. انبوهی، قامت و سرسختی این درخت، آن را برای مردمان آذربایجان نمادین کرده است. قره در ترکی یعنی سیاه، اما در ترکیب قره­ آغاج، «درخت عظیم» معنا می‌­دهد.

مجموعه «قره ­آغاج» ساوالان جماعتی انواع درخت نارون را از فاصله‌ای تقریباً مشخص و یکسان به تصویر کشیده و گویی حکایت زیست این درخت است از جنگل تا صحرا و از بهار تا زمستان. ساوالان، طبیعتی بکر و موهوم را به نمایش گذاشته که نه تنها دل به حال و هوای ما نبسته، بلکه فارغ از احوالات ما به زیست پرتلاطم و گاه دشوار خود ادامه می‌دهد. قره‌­آغاج پس از هربار سوختن دوباره جوانه می‌زند و انگار جماعتی  می‌خواهد با مواجهه نمادین ما با این زیست سرشار از مقاومت و امید، تلنگری کنایی به وضعیت ما در این زمانه بزند. »                                                    سجاد باغبان

از آثار نمایشگاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت