صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

نمایشگاه خودرو گامی به سوی تحقق قطب خودروسازی در تبریز

بیست و هفتمین نمایشگاه خودرو و قطعات وابسته خودروسازی در محل نمایشگاه های بین المللی تبریز امسال در حالی آغاز شد که دولت سیزدهم گام های جدیدی را برای تبدیل آذربایجان شرقی به قطب سوم خودروی کشور برداشته است و برای تحقق این هدف، نمایشگاه چهار روزه خودرو در این کلانشهر گام موثری است.

این نمایشگاه مهر امسال برگزار شد ولی تب و تاب آن تا ماه ها ادامه خواهد داشت چون تبریز به عنوان قطب قطعه سازی کشور با ظرفیت های بالایی که برای خودروسازی دارد بستر مناسبی برای خودروسازان کشور ایجاد کرده تا با برقراری ارتباط و تبادل تجربه تمام سازندگان و شرکت های خودروسازی و قطعه سازی ایران بهره فنی و اقتصادی مناسبی از این نمایشگاه سالانه داشته باشند و به طور قطع قراردادهای خوبی را برای طی سال منعقد خواهند کرد.

نمایشگاه خودرو در مساحت حدود ۱۸هزار مترمربع با مشارکت ۴۵ هلدینگ خودرویی در بخش داخلی از استان های آذربایجان شرقی،تهران، البرز، مشهد، کرمان و زنجان و در بخش خارجی از کشور چین در تبریز دایر است.

شرکت کنندگان در این نمایشگاه با نمایش انواع خودروهای سبک و سنگین، دیزلی، تجاری، خدمات سیار خودرویی، قطعات وابسته و سایر گروه های مرتبط در نمایشگاه حاضر شدند.

اما این بخشی از پازل اقدامات مسئولان آذربایجان شرقی برای معرفی و استفاده از ظرفیت خودروسازی آذربایجان شرقی برای توسعه صنعت خودروی کشور و افزایش سهم تبریز در اقتصاد خودرو است، که در این میان وزارت صنعت، معدن و تجارت مدتی است در این خصوص اقداماتی را آغاز کرده است.

صنعت خودرو کشور با فروش بیش از ۲۴۰ هزار میلیارد ریال حدود ۱۹ درصد کل صنعت ایران سهم ۲.۷ درصدی از تولید ناخالص ملی کشور را به خود اختصاص داده است و نقش خودروسازان و قطعه سازان خودروی آذربایجان شرقی در این صنعت بی بدیل است.

۳۰ درصد قطعات خودرو کشور در آذربایجان شرقی تولید می شود

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این خصوص اظهار کرد: صنعت خودروی ایران به عنوان کشنده و پیش برنده صنعت کشور دارای ظرفیت بالفعل تولید حدود ۲ میلیون دستگاه خودرو و تولید روزانه بالغ بر ۱۰ میلیون قطعه در کشور است که موجب رونق ۶۰ رشته بزرگ و کوچک صنعتی مانند فولاد، پتروشیمی، لاستیک، آلومینیوم، شیشه، نساجی، رنگ و پوشش‌های مواد شیمیایی است که ۳۰ درصد این قطعات خودرو در آذربایجان شرقی تولید می شود.

سیدمحمدجعفر عظمایی گفت: در آذربایجان شرقی ۲ واحد خودروسازی سواری با ظرفیت ۳۳۰ هزار دستگاه و با میزان اشتغال ۲هزار و ۴۰۰ نفر فعالیت می‌کنند.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی با دارا بودن هشت واحد خودروسازی اتوبوس، مینی بوس، کامیون و کامیونت با ظرفیت حدود ۱۵۰هزار دستگاه به عنوان قطب خودروهای تجاری و سنگین در کشور محسوب می‌شود که میزان اشتغال یکهزار و ۲۰۰ نفر فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: بر اساس آمار حدود ۳۰ درصد قطعات مورد نیاز کشور در آذربایجان شرقی تولید و عرضه می‌ شود در این میان بخش عمده‌ای از این واحدها با شرکت‌های بزرگ خودروی کشور قرارداد و تامین قطعات خودروهای تولیدی این شرکت‌ها را بر عهده دارند.

وی خاطر نشان کرد: در آذربایجان شرقی حداقل ۱۷۰ واحد صنعتی قطعه سازی با میزان اشتغال پنج هزار نفر به طور مستقیم و ۱۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم فعالیت دارند بسیاری از این واحدها دارای تولیدات منحصر به فرد در زمینه قطعات خودرو از جمله کمک فنر، کیلومترشمار و سایر قطعات در سطح کشور هستند.

ظرفیت واحدهای قطعه ساز آذربایجان شرقی ۳۵ میلیون قطعه در سال است

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اعلام کرد: ظرفیت اسمی واحدهای قطعه ساز آذربایجان شرقی در حدود ۳۵ میلیون عدد قطعه در سال است.

عظمایی با اشاره به برنامه‌های سازمان در خصوص صنعت خودرو و قطعه سازی گفت: پیگیری تکمیل زنجیره خودرو و مجموعه سازی در استان پیگیری قطب سوم خودرو در استان و تولید خودرو با پلتفرم مشترک یعنی دارای پلتفرم مشترک گیربکس توسط چرخشگر، موتور یورو ۵ توسط ایدم و تولید توسط اسنا هستیم.
وی ادامه داد: پیگیری مطالبات قطعه سازان از شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور و تدوین واحدهای بزرگ طرف قرارداد که ملزم به پرداخت مطالبات در بازه زمانی مشخص هستند.
وی افزود: ارائه تسهیلات ویژه بهره پایین‌تر نسبت به بازسازی خطوط تولید به ویژه تبدیل کوره‌های سنتی به القایی قدم‌های موثری برداشته می‌شود همچنین پیگیری شیوه‌های نوین تامین مالی از جمله تامین مالی زنجیره‌ای در قطعه سازی استان جهت تامین نقدینگی از دیگر برنامه های سازمان در خصوص صنعت خودرو است.

تولید خودروی به‌روز با استفاده از ظرفیت شرکت‌های مستقر در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی گفت: این استان صنعتی سومین قطب خودروسازی و صنایع وابسته به آن در کشورمان است.

عابدین خرّم افزود: یکی از اصلی‌ترین نیازها در حوزه خودروسازی، خودکفایی و تولید مستقل خودروهای به‌روز و مطابق با استانداردهای روز دنیا با استفاده از ظرفیت شرکت‌های مستقر در استان است.

وی ادامه داد: موانعی در خصوص تولید خودروهای باکیفیت و به روز در استان وجود دارد که با تمام توان در حال برطرف کردن آن هستیم.

خرّم با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه خودرو در تبریز عنوان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های فعال در حوزه خودرو و صنایع وابسته را نمایان و شکوفا بکند.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: تبادل اطلاعات و تجارب شرکت‌هایی از نقاط مختلف کشور نیز یکی از دستاوردهای برگزاری نمایشگاه خودرو در تبریز است.

وی تولید خودروهای برقی را یکی از اولویت‌های خودرسازی در استان برشمرد و اضافه کرد: شرکت‌هایی در حوزه تولید خوردوهای برقی برای آماده سازی زیرساخت‌ها با استفاده از متخصصان استانی و واردات در استان آذربایجان شرقی در حال فعالیت هستند و مدیریت ارشد استان به منظور پشتیبانی و تقویت آن‌ها در تلاش است.

بیست و هفتمین دوره نمایشگاه خودرو تبریز و قطعات وابسته با حضور ۱۴۰ شرکت در ۴۵ حوزه مختلف برگزار شد.

 

گزارش از ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت