صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 31 اردیبهشت, 1403

نقش هوش مصنوعی در طراحی جواهر، بازاریابی و ارزیابی سلایق مشتریان

علی خیابانیان/ معمار، کارشناس هوش مصنوعی و متاورس

اختصاصی صاحب دیوان / هوش مصنوعی (AI) صنعت طلا و جواهر را متحول می کند و طراحان را قادر می سازد تا طرح های خلاقانه ایجاد کنند، احتمالات جدید را کشف کنند و مرزهای خلاقیت را پشت سر بگذارند. ابزارهای پارامتریک مبتنی بر هوش مصنوعی به طراحان این امکان را می‌دهند که حجم وسیعی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و روندهای نوظهور را با دقت قابل توجهی پیش‌بینی کنند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی با درک ترجیحات خریداران، الگوهای خرید و سلایق مشتریان، طراحان را قادر می‌سازد تا طراحی جواهرات خود را برای مخاطبان مشخص یا خاص تنظیم کنند. این سطح از سفارشی‌سازی می‌تواند برای طراحان، سازندگان و خریداران یا سرمایه گذاران اطمینان لازم را مهیا کند که در مسیری درست حرکت می کنند.

یکی از مزایای کلیدی هوش مصنوعی در فرآیند طراحی جواهرات، توانایی آن در تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده ها و پیش بینی روندهای نوظهور در عرصه مد و طراحی است. ابزارهای پارامتریک مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین به طراحان این امکان را می‌دهد تا طرح‌های پیچیده‌ای را که زمانی غیرعملی یا زمان‌بر تلقی می‌شد، خلق کنند. به عنوان مثال، با چاپ سه بعدی، طراحان جواهرات اکنون می توانند به راحتی مفاهیم طراحی را با فرم و نقوش پیچیده و ساختارهای خلاقانه بسازند؛ این کارآیی جدید می تواند به طراحان اجازه دهد تا چشم انداز خود را وسعت بخشیده و در نتیجه طیف متنوع و جذاب تری از مفاهیم طراحی جواهرات را ایجاد کنند.

از منظری دیگر فناوری هوش مصنوعی بر تجربه مصرف کنندگان نیز تأثیر می گذارد. طبق مطالعه‌ای که توسط Salesforce انجام شد، تجربیات شخصی‌سازی شده عاملی حیاتی در تصمیم‌گیری خرید 84 درصد از خریداران در نظر گرفته می‌شود.1 اینکه جواهرات ساخته شده چقدر به سبک پوشش، موقعیت و نگاهش به زندگی شخص نزدیک باشد و بتواند بیانگر ویژگی های خاصی از وی باشد توسط هوش مصنوعی قابل تحلیل و طراحی است. به عنوان مثال “J’EVAR” یک شرکت مستقر در نیویورک، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ایجاد طرح‌های منحصر به فرد جواهرات الماسی استفاده می‌کند که مطابق با ترجیحات مشتری است. ابزارهای پارامتری مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت، حجم وسیعی از داده‌ها را برای پیش‌بینی روندهای نوظهور و ایجاد طرح‌های نوآورانه تجزیه و تحلیل می‌کنند2. در مثالی دیگر”Resleeve.AI ” است که از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تولید طرح های جواهراتی استفاده می کند که هنر و نوآوری مبتنی بر داده را ترکیب می کند. با تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها، طرح‌های جواهراتی که توسط هوش مصنوعی Resleeve.AI تولید می‌شود، منحصربه‌فرد و جذاب هستند 3.

 


الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند شبیه‌سازی‌های دقیقی را انجام دهند و به طراحان کمک می‌کنند تا طراحی را بهینه کنند و از اشتباهات اولیه در فرآیند طراحی جلوگیری کنند. همچنین می تواند به بهینه سازی استفاده از مواد در طراحی جواهرات، کاهش ضایعات و بهبود پایداری فرآیند کمک کند.4

در خاتمه، هوش مصنوعی صنعت جواهرات را با توانمند ساختن طراحان برای ایجاد طرح‌های نوآورانه، کشف احتمالات جدید و جلو بردن مرزهای خلاقیت متحول می‌کند. ابزارهای پارامتریک مبتنی بر هوش مصنوعی به طراحان این امکان را می‌دهند که حجم وسیعی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و رویگردهای جدیدی را در طراحی و ساخت جواهرات ایجاد کنند. این کارآیی جدید می تواند به طراحان اجازه دهد تا چشم انداز خود را سریعتر از همیشه تجسم بخشند و حتی در طراحی از سبک های کمتر استفاده شده در این رشته همچون معماری و دکوراسیون الهام گرفته و طیف متنوع و جذاب تری از محصولات را خلق کنند.

1- آزادسازی قدرت هوش مصنوعی: تغییر پارادایم در جواهرات https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2023/08/02/unleashing-the-power-of-ai-a-paradigm-shift-in-the-jewelry-industry/.
2 – آزادسازی قدرت هوش مصنوعی: تغییر پارادایم در جواهرات. https://www.forbes.com/sites/forbesbusinesscouncil/2023/08/02/unleashing-the-power-of-ai-a-paradigm-shift-in-the-jewelry-industry/.
3 – چگونه هوش مصنوعی جواهرات را انقلابی در بازار جواهرات ایجاد کرد.
Resleeve. https://resleeve.ai/how-artificial-intelligence-has-revolutionized-the-jewelry-arket
4 – هوش مصنوعی در خرده فروشی
…. https://reshyne.com/artificial-intelligence-in-retail-ai-jewelry-industry/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت