صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

نشستی درخصوص ۵۰مین سالگرد درگذشت حاج حسین نخجوانی

۱۵ اسفند سالجاری، پنجاهمین سالگرد مرگ حاج حسین نخجوانی، تاجر فرهنگی تبریزی است که فرهنگ تبریز بخش اعظم خود را مدیون وی و برادرش- حاج محمد نخجوانی- است.

به گزارش صاحب دیوان، به مناسبت پنجاهمین سالگرد مرگ حاج حسین نخجوانی، مجله غروب شماره ۳۱ خود را در قالب پرونده ای، به حاج حسین نخجوانی اختصاص داده و همچنین برای اولین بار مراسمی را به این شخصیت فرهنگی اختصاص خواهد داد.
مجله غروب درهمین راستا، گفتگوها و نشست های مختلفی برای تکمیل این پرونده در دست تدارک دارد. یکی از این نشست ها به خانواده نخجوانی ها و برخی از شخصیت های فرهنگی اختصاص داده شد.

در این نشست، سیروس نخجوانی، فرخ نخجوانی، و فریدون نخجوانی (همگی از نوادگان خاندان نخجوانی ها) و نیز آقایان محمود رنجبر فخری(مدیر کل اسبق اداره ارشاد و سازمان اسناد ملی)- حسن اسودی (کارشناس و متخصص اسناد)- لیلا اصغری (مدیر کتابخانه مرکزی تبریز) و نیز بهمن یزدانی از منتسبان به خانواده نخجوانی ها برگزار گردید.

در این نشست، سیروس نخجوانی، از بی مهری های صورت گرفته نسبت به برادران نخجوانی سخن گفت.
محمود رنجبر معتقد بود که مسئولین تبریز سواد تاریخی ندارند و بیشتر سیاست زده هستتد و الا مجسمه تربیت را از مرکز شهر برنمی داشتند.
آقای رنجبر درباره حاج حسین نخجوانی هم گفت: با اینکه وی عضو هیئت علمی دانشگاه نبود ولی مقالات وی در تمام مجلات دانشکده ادبیات منتشر می گردید و این وجه پژوهشگری حاج حسین را نشان می دهد.
خانم اصغری هم معتقد بود که کتابخانه ملی سالهاست ازبین رفته و گلایه ها تاثیری ندارد.وی معتقد بود که امروزه صرفا کارهای روزمره در کتابخانه مرکزی انجام گرفته و دیگر هیچ آرشیو خصوصی تحویل گرفته نمی شود.فریدون نخجوانی هم معتقد بود که باید بتوان بنیاد نخجوانی را تاسیس کرد.
بهمن یزدانی هم از قاجارزدایی در تبریز سخن گفت.
حسن اسودی نیز از دو ضایعه اسنادی در تبریز سخن گفت که سبب از بین رفتن بخشی از تاریخ تبریز گردیده است. او آتش زدن اسناد متعلق به آموزش و پرورش و نیز از بین بردن اسناد اتاق بازرگانی تبریز را همین دو ضایعه بزرگ دانست.

لازم به ذکر است؛ گزارش تکمیلی این نشست در شماره ۳۱ مجله غروب منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت