صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

مکان برگزاری جشنواره فیلم فجر هنوز مشخص نشده است

در حالی که کمتر از دو هفته تا شروع چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نمانده است، هنوز محل برگزاری آن مشخص نشده است.

به گزارش صاحب دیوان، جشنواره فیلم فجر یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای فرهنگی در کشور ما به شمار می‌رود که هرساله به‌پاس قدردانی از عوامل سازنده بهترین فیلم‌های پخش شده از رسانه‌های مختلف، برگزار می‌شود. امسال نیز به رسم هر سال اقدامات لازم برای برگزاری این جشنواره صورت گرفته است اما هنوز مکان مشخصی برای آن تعیین نشده و تفاهم درباره آن در گیر و دار اختلافات گیر کرده است !

اهمیت برگزاری جشنواره فیلم فجر در کشورمان با توجه به قدمت چندساله آن از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به گونه‌ای که رهبر انقلاب نیز هرازگاهی تذکرات لازم را در خصوص برگزاری هرچه بهتر این مراسم اعلام می‌دارند. با این وجود همواره بخشی از مراحل برگزاری این جشنواره دچار تزلزل می‌گردد؛ از بودجه دهی تا تبلیغات آن در سطح شهر و حمایت سایر ارگان‌ها از برگزاری هرچه بهتر آن، همگی از موارد مهمی هستند که بایستی مورد توجه عوامل دست اندرکار برگزاری جشنواره‌های هنری فجر قرار بگیرد. با توجه به اینکه این جشنواره در سال چهل و دوم برگزاری خود قرار دارد، مطرح کردن مشکلاتی همچون ضعف بودجه، عدم تعهد برخی ارگان‌ها در ارائه جوایز تعیین شده برای برگزیدگان، تأثیر تغییرات رخ داده در سیاست اجرایی آن و مسائلی از این قبیل واقعاً تأسف‌بار است.

دوره چهل و دوم جشنواره فجر نیز همچون دوره‌های گذشته با مشکلات متعددی مواجه است اما به نظر می‌رسد این بار موضوع زیرساختی است. با توجه به اینکه زمان شروع این جشنواره 11 بهمن ماه 1402 می‌باشد و تقریباً کمتر از دو هفته به برگزاری این رویداد بین‌المللی باقی مانده، هنوز مکان قطعی برگزاری آن اعلام نشده است!

هر ساله از یک هفته مانده به شروع جشنواره، تلویزیون برنامه‌های خود را در خصوص این جشنواره آغاز می‌کرد و در تمامی شهرها بیلبوردهای مربوط به آن نصب می‌شد و فضای خاصی به شهر می‌داد. امسال نیز این برنامه‌ها در تمامی شهرها آغاز شده اما این ماجرا در پایتخت شکل دیگری دارد.

هر ساله مکان‌های مشخصی در تهران برای برگزاری این جشنواره در نظر گرفته می‌شد و معمولاً کاندیدهای اصلی آن نیز سینما فلسطین و سینما صحرا (ادوار خیلی قدیمی)، پردیس ملت، مرکز همایش‌های برج میلاد تهران و پردیس چارسو (ادوار جدیدتر) بودند و معمولاً پردیس ملت و برج میلاد تهران به دلیل سالن‌های نمایشی، گنجایش مخاطب و پارکینگ، برای این منظور انتخاب می‌شد.

در این دوره نیز تصمیم بر آن بود تا مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برای برگزاری جشنواره انتخاب شود و رایزنی‌های لازم با شهرداری تهران انجام گرفته بود. اما به دلایلی مورد پذیرش قرار نگرفته است. علت آن را مربوط به فیلمی می‌دانند که اجازه راه‌یابی آن به مسابقه سودای سیمرغ داده نشده است. و این کشاکش‌ها همچنان ادامه دارد آن هم ۱۲ روز مانده تا برگزاری جشنواره فجر!

البته گفته شده که در روزهای قبل، با مکان‌های دیگری همچون «اسپیناس پالاس» در خصوص برگزاری جشنواره مذاکره شده است که به نظر می‌رسد این موضوع حواشی‌های ناخواسته‌ای را به همراه داشته باشد. اما باید این را نیز در نظر گرفت که در صورت نبود جای دیگری برای این منظور، مجبور به انتخاب چنین اماکنی برای جشنواره خواهند بود؛ چرا که نمی‌تواند مانع برگزاری جشنواره شد.

تکرار این اتفاقات در سال‌های گذشته سبب شده بود تا ایده ساخت یک خانه جشنواره داده شود تا هرساله با این قبیل مشکلات مواجه نشویم. این موضع توسط محمدمهدی اسماعیلی از وزرای ارشاد چندین بار مطرح و مورد پیگیری قرار گرفته است و حتی هنرمند سینمایی، داریوش ارجمند نیز در حضور رئیس جمهور به این موضوع اشاره نموده است. بایستی دید که آیا بالاخره بودجه مناسب برای این پروژه عمرانی استراتژیک در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می‌گیرد یا خیر؟

حال با تمام این اوصاف، باید در فاصله ۱۲ روز مانده تا برگزاری جشنواره فجر به جای برنامه‌ریزی برای آذین‌بندی شهرها و پر کردن تلویزیون و همکاری عمومی برای برگزاری هرچه بهتر رویدادهای فرهنگی هنری دهه تأسیس انقلاب اسلامی، درگیر تفاهم‌ سیاسی یا مدیریتی درباره یک ساختمان باشیم؟ واقعاً؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت