صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

معرفی 5 موزه خاص در آذربایجان‌ شرقی

آذربایجان شرقی دارای 42 موزه رسمی دولتی و خصوصی است که نیمی از آن‌ها در تبریز واقع شده‌اند.

به گزارش صاحب دیوان، علاوه بر موزه‌های کلاسیک مانند موزه مردم شناسی و باستان شناسی، چندین موزه خاص و منحصر به فرد نیز در این استان وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

سایت موزه عصر آهن

موزه عصر آهن که در یک منطقه تاریخی و باستانی در داخل شهر تبریز و در کنار مسجد کبود قرار گرفته است، به هیچ وجه شباهتی با موزه‌های معمولی ندارد. شما با ورود به این موزه در واقع وارد یک قبرستان تاریخی مربوط به دوره عصر آهن می‌شوید. اسکلت‌های مردگان به طرز باورنکردنی از هزاران سال پیش سالم مانده و به همراه ظروفی که با آن‌ها دفن شده‌اند، قابل مشاهده است. در این موزه سقف قبور برداشته شده و به جای آن سقف شیشه‌ای قرار گرفته تا بازدید کننده با گذر از کنار گورها، بتواند داخلشان را نیز ببیند.

موزه عصر آهن تبریز

اکو موزه گلفرج

گلفرج نام روستایی در منطقه آزاد ارس و نزدیک شهر جلفا است. این روستا صاحب یک موزه خاص بوده که آثاری از دوره‌های مختلف ماقبل تاریخ از جمله فسیل‌ها در آن نگهداری می‌شود. این موزه روستایی منظره بسیار زیبایی نیز دارد. اگر آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل به این موزه سر بزنید با غذاها و دمنوش‌های محلی پذیرایی می‌شوید.

اکو موزه گلفرج

موزه سنجش

یک خانه تاریخی بزرگ با دو طبقه و یک زیرزمین که تمام طبقات و اتاق‌های آن مملو از وسایل مربوط به سنجش بوده، این موزه خاص را تشکیل می‌دهد. این موزه در محله تاریخی مقصودیه تبریز واقع شده و یک موزه تخصصی است. انواع ساعت‌های مختلف از ساعت‌های آبی و آفتابی تا ساعت‌های مچی، انواع ترازوها، خط کش‌ها و سایر وسایل سنجش در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است. مشاغلی که بیشتر از همه به سنجش مرتبط بودند نیز در این موزه اتاق خاص خود را دارند.

موزه‌هایی برای سلسله‌های مختلف

آذربایجان شرقی و شهرهای آن در دوره‌های مختلف تاریخی پایتخت شده‌اند و طبیعی است که آثاری از این پادشاهان در این شهرها وجود داشته باشد. نمونه این موزه‌های خاص از  یک سلسله یا دوره تاریخی در آذربایجان شرقی زیاد است. موزه صفوی در بناب، موزه ایلخانی در مراغه، موزه قاجار و موزه مشروطه در تبریز نمونه‌هایی از این نوع موزه‌ها هستند. تمام این موزه‌ها در خانه‌های تاریخی واقع شده‌اند و این خود زیبایی خاصی به موزه‌ها داده است.

موزه ایلخانی مراغه

موزه صدا

در تبریز صدا و آثار مربوط به صدا نیز موزه خاص خود را دارد. این موزه در محله تربیت تبریز در یک خانه تاریخی واقع شده است و در آن آثار بسیار غنی از موسیقی‌ دوره‌های مختلف آذربایجان، آلات موسیقی، دستگاه‌های ضبط و پخش صدا و هر چیزی که در این حوزه می‌تواند وجود داشته باشد، جمع آوری شده است. مهمانان این موزه با موسیقی پذیرایی می‌شوند و نشستن در حیاط باصفای این خانه تاریخی و گوش فرادادن به موسیقی می‌تواند برای همه لذت بخش باشد.

موزه صدا

گزارش: مریم چرخ انداز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت