صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 8 اردیبهشت, 1403

مسجد جامع گوگان با معماری منحصر به فرد

مسجد جامع شهر گوگان قدیمی ترین ساختمان به جا مانده از دوره ولیعهدی عباس میرزا است.

یکی از مساجد تاریخی و زیبای آذربایجان شرقی، مسجد جامع گوگان می‌باشد که در دوره قاجار ساخته شده است. در ساخت این مسجد از ستون‌های چوبی استفاده شده است که همچنان به همان شکل، دست‌نخورده باقی مانده است. علاوه بر تزئینات چوبی بکار رفته در این مسجد، نقش های زیبایی توسط هنرمندان مختلف در سقف و دیوارهای آن به چشم میخورد که زیبایی آن را دو چندان کرده است.

این مسجد تاریخی در میدان نماز شهر گوگان از شهرستان‌های آذرشهر قرار دارد و در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۱۸۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سال‌های اخیر، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اقدام به مرمت و نوسازی این مسجد فاخر و قدیمی نمود که در سال 1399 مرمت آن به پایان رسید. علاوه بر بنای تاریخی مسجد جامع گوگان، از پرده تاریخی واقعه عاشورا که در این مسجد قرار دارد نیز رونمایی شد.

این پرده تاریخی واقعه عاشورا از جمله پرده‌های تاریخی ارزشمند کشور بشمار می‌رود که توسط هنرمندان استان به نقش درآمده و در همان سال‌های مرمت و نوسازی مسجد، این پرده نیز توسط متخصصان حوزه مرمت آثار هنری مورد ترمیم قرار گرفت و هم‌زمان با آیین بهره‌برداری از این مسجد فاخر به نمایش درآمد.

این مسجد تاریخی در مناسبات مختلف، اعیاد و روزهای محرم و همچنین شب های احیا، پذیرای مردم این شهر بوده و هست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت