صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 9 اردیبهشت, 1403

مرمت و جداره‌سازی بازار تاریخی گرجیلر تبریز

به گفته شهردار منطقه ۸ مرمت و جداره سازی بازار تاریخی گرجیلر تبریز در چند روز آینده آغاز خواهد شد.

به گزارش صاحب دیوان، بازار سرپوشیده تبریز یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر بشمار می‌رود. این منطقه تاریخی با وسعت بسیار بزرگ آن در اواخر حکومت زندیه و قاجار تأسیس شده است. به خاطر ساختار و نمای تاریخی آن و قدمت چندین ساله‌ای که دارد، در سال 1354 شمسی جزء آثار ملی ایران ثبت شد.

گردشگران زیادی در اقصی نقاط جهان از آن دیدن کردند و همین امر سبب شد تا در مرداد سال 1389 شمسی در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت برسد. با توجه به اینکه تبریز به عنوان یک شهر قدیمی در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بود، کاروان‌های بسیاری از اروپا و آسیا از آن عبور می‌کردند و این امر سبب گسترش و رونق بازار آن شد.

صدمه‌های بسیاری در طی زلزله‌های رخ داده در تبریز به آن وارد شده بود که به دلیل اهمیت تجاری و تاریخی این بازار، نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز در سال 1157 شمسی مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. امروزه این بازار نه تنها به عنوان مرکزی برای خرید مردم این شهر است بلکه معماری زیبای آن گردشگران زیادی را از نقاط مختلف ایران و جهان به خود جلب می‌کند. این بازار سراهای مختلفی دارد که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به سرای حاج محمدقلی، سرای امیر، سرای گرجی‌لر، سرای میرزا مهدی، سرای خان، سرای امید و سرای کچه‌چی‌لر اشاره کرد. این نامگذاری‌ها بر اساس یکسری اتفاقات خاص انجام گرفته است. برای مثال سرای گرجی‌لر مربوط به بازرگانان گرجی و ارمنی بوده است که محصولات خانگی روسیه را در آن به فروش می‌رساندند.

این سرای زیبا و تاریخی هنوز هم با همان نمای قدیمی خود پابرجا بوده و کاسبان در آن مشغول خریدوفروش هستند. اما طی سال‌های اخیر به دلیل آسیب‌های وارده به نمای آن، نیاز به مرمت و احیا دارد. با وجود اینکه طی سال‌های اخیر بارها کار احیا و مرمت نما و سنگفرشی انجام گرفته است، اما برخی مشکلات همچنان در این بخش از بازار به چشم می‌خورد که لازم است در بازه زمان کوتاهی اقدام به رفع آن نمایند.

طی پروژه‌ای که زیر نظر شهرداری منطقه 8 طراحی شده است، تصمیم برآن شده تا سرای گرجی لر به عنوان مهم‌ترین ورودی بازار تاریخی تبریز مورد مرمت قرار گیرد و این طرح شامل اجرای جداره سازی ۳هزار متر مربعی نمای ساختمان‌های ضلع شرقی و غربی پیرامون، به همراه مرمت بالکن‌های ارزشمند تاریخی موجود در گرجیلر است که با همکاری اصناف و اداره کل میراث فرهنگی استان اجرایی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت