صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

مراسم یادبود اقتصاددان برجسته کشور در تبریز

مراسم یادبود مرحوم دکتر محمدباقر صدری روز پنجشنبه هفته جاری در تبریز برگزار می شود.

مراسم یادبود هفتمین روز درگذشت مرحوم دکتر محمدباقر صدری روز پنجشنبه هفته جاری (18 آبان) از ساعت 15 الی 17 در مسجد طوبی تبریز برگزار می شود.
دکتر محمدباقر صدری، اندیشمند و نگارنده برجسته اقتصادی ایران به سال ۱۳۲۳ در شهر مهربان شهرستان سراب آذربایجان شرقی به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات ابتدایی و متوسطه در دبیرستان فردوسی تبریز عازم اتریش شد.
وی در ادامه تحصیلات آکادمیک خود در علم اقتصاد وارد دانشگاه گراتز اتریش شد و دوره دکتری را با موفقیت سپری کرد. دکتر صدری در این دانشگاه همکار پروفسور تین برگن برنده نوبل اقتصاد بود.
این دانشمند اقتصادی آذربایجان پس از بازگشت به ایران نویسندگی در روزنامه اطلاعات را از سر گرفت و سپس با دغدغه قطع وابستگی اقتصاد کشور به نفت، همایش های سالانه توسعه صادرات غیرنفتی ایران را در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بنیان نهاد. او سال ها به عنوان دبیر همایش‌های ملی توسعه صادرات غیر نفتی تبریز تلاش کرد و نقش پررنگی در توسعه صادرات و کمک به دولت‌های مختلف برای رفع موانع تولید داشت.
دکتر محمدباقر صدری اولین شهردار کلانشهر تبریز پس از انقلاب اسلامی بود و مدیرکل بازرگانی آذربایجان شرقی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع تبریز، عضویت در هیأت مدیره سازمان توسعه تجارت و… از دیگر سوابق اثربخش دکتر محمدباقر صدری بود.
پیکر آن مرحوم هفته گذشته علی رغم درخواست هایی برای خاکسپاری در تبریز، با تصمیم خانواده در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

محمدباقر صدری که بود؟
مرحوم دکتر محمد باقر صدری در دو رشته پزشکی و اقتصاد تحصیلات خود را در وین آغاز کرد، اما پس از یکسال حضور در وین به دلیل محبوبیت دانشگاه گراتز در اتریش به دانشگاه آلبرت انیشتین، یعنی دانشگاه پر افتخار گراتز منتقل و در هر دو رشته ادامه تحصیل داد و پس از کسب دکتری در رشته اقتصاد سیاسی به ایران بازگشت تا پدر بیمار خود را عیادت کند، اما بدلیل سخت شدن بیماری پدر مرحومش تحقیق در مورد بیماری های عفونی در تبریز را به پایان نرساند و برای دریافت مدرک پزشکی به اتریش بازنگشت .
وی پس از آن در مدرسه عالی بازرگانی تبریز به تدریس مشغول شد و در آن دوران با درخواست مرحوم مهندس تقی توکلی صنعتگر بزرگ آذربایجان و بنیانگذار منطقه صنعتی غرب تبریز، مدیر بازرگانی گروه ماشین سازی تبریز شد و به دلیل شایستگی هایی که داشت به مدیرکلی بازرگانی آذربایجان شرقی منصوب شد.
موفقیت های پی در پی او باعث شد سرانجام در ۳۳ سالگی به عنوان جوان ترین شهردار کهن شهر تبریز انتخاب شود. او با وسعت دید به انجام پروژه های مختلف زیرساختی در تبریز روی آورد که هنوز هم منشا اثر خیر هستند.
دکتر محمدباقر صدری پس از شهرداری تبریز به تدریس و نقد سیاست های اقتصادی دولت با انتشار مقالات متعدد در روزنامه های مهم کشور نظیر اطلاعات و جمهوری اسلامی روی آورد که در ترمیم سیاست های اقتصادی دولت در آن زمان موثر بودند. او بابت انتشار مقالات متعدد اقتصادی تندیس بهرین روزنامه نگار را دریافت کرد.
او به اقتصاد بدون نفت اعتقاد داشت و با آرزوی اقتصاد بدون نفت سلسله همایش های توسعه صادرات غیر نفتی کشور با همکاری نزدیک استاندار وقت علی عبدالعلی زاده و اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز را نبیان نهاد و حدود 20 سال دبیری علمی سلسله همایش های توسعه صادرات غیر نفتی ایران در تبریز را بر عهده داشت. قطعنامه های صادر شده در این همایش را سالیان گذشته راهگشای توسعه صادرات غیرنفتی کشور شد و به عنوان قانون نمود پیدا کرد.
مرحوم دکتر محمدباقر صدری متاسفانه پس از طی دوره های طولانی بیماری در هشتم آبان سال جاری جان به جان آفرین تسلیم کرد. روحش شاد و راهش پررهرو باد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت