صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 8 اردیبهشت, 1403

محبوب ترین آش های سنتی تبریز برای سفره افطار

آش یکی از غذاهای محبوب تبریزی‌ها در همه فصول سال است. معمولا با شروع فصل سرما، آش‌های سنتی از غذاهای پرتکرار سفره مادربزرگ‌هاست که آنها نیز این آش‌های خوشمزه را از مادران و نیاکان خود یادگرفته‌اند.

در فصل بهار نیز با روییدن سبزیجات تازه در باغ‌ها و طبیعت فصل آش های خوشمزه در تبریز فرا می‌رسد. در گذشته به دلیل نبود سبزی تازه در زمستان، خانم‌های تبریزی سبزی آش را در اواخر تابستان خشک می‌کردند و در فصول سرد سال استفاده می‌کردند. اکنون سبزی تازه همواره در بازار وجود دارد و پخت این آش‌های سنتی تبریز سهل‌تر از گذشته است.

 

آش کلم قمری؛ آش مقوی تبریزی‌ها

آش کلم قمری و یا به زبان ترکی «داش کلم آشی» یکی از محبوب ترین آش های سنتی تبریز است. با فرا رسیدن پاییز، قلم قمری تازه نیز در بازار میوه و سبزی به وفور پیدا می‌شود. این کلم سرشار از کلسیم و مواد مغذی، ماده اصلی آش کلم قمری است. برای تهیه این آش، کلم قمری نگین خرد شده در کمی روغن تفت داده شده و همراه با لپه و برنج آش در عصاره گوشت پخته می‌شود. بعد از این مرحله،  سبزی آش شامل تره و جعفری و رب گوجه فرنگی اضافه شده و پس از جا افتادن با نعناع داغ تزئین می‌شود.

آش سرماخوردگی تبریزی‌ها؛ آش اوماج

آش اوماج به دلیل داشتن رشته آشی که در منطقه آذربایجان به اوماج معروف بود به این نام خوانده شده است. این آش برای درمان سرماخوردگی پخته می‌شود و از جمله محبوب ترین آش های سنتی تبریز محسوب می‌شود. برای پخت این آش می‌توانید به سبک سنتی اوماج را خودتان در خانه درست کنید و داخل آش بریزید و یا از رشته آش آماده استفاده کنید. در این آش عدس به همراه عصاره گوشت نیم پز شده و بعد پیازهای ریز به صورت کامل و خرد نشده به مواد اضافه می‌شود. در مرحله پایانی سبزی آش شامل ریحان، مرزه و تره داخل قابلمه ریخته شده و بعد در مرحله آخر پخت، اوماج یا رشته اضافه می‌شود.

آش کشک از محبوب ترین آش های سنتی تبریز

آش کشک که در تبریز «قورودلو آش» نامیده می‌شود یکی از آش‌های خوشمزه تبریز است که غنی شده با انواع حبوبات است. این آش در فصل بهار با سبزیجات تازه کوهستان‌ها پخته می‌شود که به این سبزیجات «داغ تره‌سی» می‌گویند. برای تهیه این آش، عدس، بلغور و برنج با عصاره گوشت نیم‌پز می‌شود، سپس کلم و هویج خرده شده اضافه شده و بعد از پخت، سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز و اسفناج علاوه می‌شود. نخود پخته و لوبیا چیتی پخته در این مرحله اضافه شده و رشته آش هم بعد از آن علاوه می‌شود. در پایان کشک و یا ماست با آش پخته شده مخلوط شده و با نعناع داغ میل می‌شود.

آش میوه از قدیمی‌های تبریز

آش میوه تبریزی که با انواع میوه‌های خشک تابستانی در همه فصول سال طبخ می‌شود، در واقع یکی از سنتی‌ترین آش‌های تبریز است. زمان قدیم خانم‌های تبریزی میوه‌های تابستانی را جلوی آفتاب خشک می‌کردند تا در فصول سردتر و مواقعی که میوه های تازه پیدا نمی‌شد از این میوه‌های خشک در غذاهایشان استفاده کنند. این آش نیز مانند سایر آش‌ها با عصاره گوشت و حبوبات تهیه می‌شود و میوه‌های خشکی مثل زردآلو، آلبالو، آلوچه و آلو باعث طعم ترش و شیرین و متفاوت این آش می‌شود.

آش آبغوره؛ ترش و خوشمزه

آبغوره‌هایی که در تابستان آماده می‌شود برای درست کردن آش آبغوره لازم و ضروری است. چاشنی اصلی این آش همانطور که از اسمش نیز پیداست آبغوره است. در این آش سبزی آش شامل تره و جعفری استفاده می‌شود و با حبوباتی مثل لوبیا چشم بلبلی و برنج آش پخته می‌شود. اگر این آش در تابستان تهیه شود معمولا داخل آن گوجه فرنگی رنده شده ریخته می‌شود اما در فصول سرد از رب گوجه فرنگی برای رنگ و طمع بهتر این آش خوشمزه و ترش استفاده می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت