صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 9 اردیبهشت, 1403

قدیمی‌ترین بنای هرمی جهان در اندونزی قرار دارد

نه در مصر و نه در آمریکای جنوبی! قدیمی‌ترین بنای هرمی جهان 25000 سال پیش در داخل کوهی در اندونزی ساخته شده است.

اگر فکر می‌کردید ساکنان باستانی مصر یا آمریکای جنوبی اولین کسانی بودند که بنای هرمی را ساخته‌اند، دیگر باید در این فکر خود تجدید نظر کنید، زیرا تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ساخت اولین بنای مخروطی به دست بشر ممکن است 25000 سال پیش در اندونزی شروع شده و به تدریج در طی هزاران سال تکمیل شده باشد.

این مکان که به Gunung Padang مشهور است، قبلاً با یک تپه طبیعی اشتباه گرفته می‌شد، اما تحقیقات میدانی گسترده نشان می‌دهد که کل ساختار در واقع توسط دست انسان در طول چندین هزار سال ساخته شده است!

گونونگ پادانگ در منطقه Cianjur، استان جاوای غربی واقع شده و مجموعه‌ای بزرگ سنگی است. تازه در سال 2018 بود که باستان شناسان برای اولین بار این نظریه را مطرح کردند که ممکن است کل تپه در واقع مصنوعی بوده باشد، و گونونگ پادانگ – که به معنای “کوه روشنگری” است – بسیار بیشتر از آثار سنگی محدود روی آن، بزرگی و حجم داشته باشد.

محققانی از چند رشته، بین سال‌های 2011 تا 2014 یعنی ظرف ۳ سال، مکان را بررسی کردند. در حالی که بسیاری از کارشناسان در ابتدا قانع نشده بودند، محققان اکنون گزارش مفصلی از تحقیقات خود را منتشر کرده‌اند و شواهدی از اینکه گونونگ پادانگ قدیمی‌ترین سازه هرمی جهان است، ارائه کرده‌اند.

نویسندگان می نویسند: «سنجش رادیوکربنی خاک های آلی از ساختارها، مراحل ساخت و ساز متعددی را که قدمت هزاران سال قبل از میلاد دارد، روشن کرده.  فاز اولیه به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد. این مطالعه قویاً نشان می دهد که گونونگ پادانگ یک تپه طبیعی نیست بلکه یک ساختمان هرم مانند است.»

محققان با استفاده از تکنیک‌های مختلف از جمله توموگرافی مقاومتی الکتریکی (ERT)، رادار نفوذی زمین (GPR) و توموگرافی لرزه‌ای (ST)، توانستند تصویری از ویژگی‌های داخلی تپه و همچنین گاه‌شماری ساخت آن بسازند. حفاری‌های هسته بنا، در هفت نقطه مختلف نشان داد که این هرم در چهار مرحله مجزا در طول هزاران سال ساخته شده است.

این سازه ارتفاع 20 تا 30 متر دارد. هسته این بنا احتمالا یک تپه گذاره‌ای طبیعی بوده که در زمانی بین 25000 تا 14000 سال پیش شکل گرفته و بعد حجاری شده است.

در فاز 3  صخره‌های تراشیده شده به شکل آجر به آن اضافه شده،این زمان بین 7900 تا 6100 قبل از میلاد بوده است. تقریباً یک هزاره بعد، بین سال های 6000 تا 5500 قبل از میلاد، فاز ۲ مکان ساخته شده.

این تیم همچنین شواهدی از حفره‌ها یا اتاق‌های پنهان در هرم را پیدا کرده‌اند. حتی گیج‌کننده‌تر این واقعیت است که به نظر می‌رسد این سایت عمداً در موارد متعدد در دل خاک مدفون شده، احتمالاً برای پنهان کردن هویت واقعی آن برای اهداف حفاظتی.

تا به حال این فرضیه وجود داشت که تکنیک‌های پیچیده ساختمانی تنها با ظهور عصر کشاورزی در حدود 11000 سال پیش توسعه یافته‌اند، اما این بنا این باور را به چالش می‌کشد.

این مطالعه در مجله Archaeological Prospection منتشر شده است.

 

یک پزشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت