صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

طرح مطالعاتی تملک میدان صاحب‌ آباد تبریز آغاز می‌شود

طرح مطالعاتی تملک میدان صاحب‌ آباد تبریز با یک هزارمتر مربع مساحت و تملک ۵۰ باب واحد تجاری آغاز می‌شود.

به گزارش صاحب دیوان، میدان صاحب آباد ( به زبان ترکی صاحیب‌آواد، صاحب‌الامر فعلی) شامل مجموعه‌ای بود که شروع ساخت آن به دوره اباقاخان ایلخانی و در دوره صدارت شیخ محمد جوینی که از علما و نویسندگان و شعرای بنام زمان خود بود بر می‌گردد.
این مجموعه در ضلع شمالی رودخانه مهرانه رود (میدان چایی) و در زمین های روستایی به نام صاحب آباد که در آن زمان روستایی چسبیده به شهر تبریز بوده و توسط رودخانه مهرانه رود از خود شهر جدا شده بود بنا شده و بعد از ساخت این مجموعه بوده است که شهر تبریز از سمت شمال توسعه یافته است. در واقع می‌توان گفت این توسعه، اولین توسعه شهری غیر ارگانیک و برنامه ریزی شده شهری در ایران بوده است.
در دوره حکومت جهانشاه آق‌قویونلو دولتخانه قدیمی به این مکان انتقال یافت و طی پادشاهی اوزون حسن و سپس پسرش یعقوب گسترش و تکمیل شد. این مجموعه که شامل میدان حسن پادشاه (اوزون حسن) مجموعه جعفر پاشا، دارالمساکین، مدرسه و باغ نصریه، عمارت هشت بهشت، کلیسای سنت هلنا، و مسجد شاه مقصود ( مسجد شاه طهماسب: مسجد صاحب الامر کنونی) بود، به مدت چهار قرن مقر حکومت پادشاهانی از آق‌قویونلوها و صفوی‌ها بوده است.
امروزه از این مجموعه غیر از مسجد و کاروانسرای حسن پادشاه (اوزون حسن) و مسجد صاحب‌الامر چیز زیادی باقی نمانده است. باقی مانده های کاروانسرای موسوم به حسن پادشاه نیز از چند سال پیش توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شروع به مرمت شده بود که متاسفانه بعد از مدتی به حال خود رها شده و در وضعیت نامناسب و اسفناکی به سر می‌برد.
حال پس از چند سده، شهرداری تبریز با هدف احیای این محور تاریخی و گردشگری و مجموعه صاحب‌آباد اقدام به ساماندهی این مجموعه تاریخی کرده است.
مدیرکل املاک و مستغلات شهرداری تبریز در این رابطه می‌گوید: طرح مطالعات کارشناسی پروژه تملک املاک تجاری واقع در میدان صاحب‌الامر با هدف احیای محور تاریخی و مجموعه صاحب‌آباد آغاز شد.
هادی بدری افزود: در این محدوده یک هزار متری، ۵۰ باب واحد تجاری وجود دارد که پس از کارشناسی محل، توافق با مالکان آغاز می‌شود.
بدری خاطرنشان کرد: محور تاریخی و  مجموعه صاحب‌آباد تبریز که الگویی برای نقش جهان اصفهان است، با این طرح تملک بازسازی شده و تبدیل به یکی از مراجع گردشگری تبریز می ‌شود.
وی از آغاز طرح تملک املاک تجاری واقع در میدان میوه و تره‌بار صاحب‌الامر خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت