صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 31 اردیبهشت, 1403

طراحی مولد Generative Design

(نقش اول از ده نقش مهم هوش مصنوعی بر معماری و طراحی)
علی خیابانیان، معمار، کارشناس متاورس و هوش مصنوعی

 

اختصاصی صاحب دیوان / هوش مصنوعی (AI) درخشش فوق العاده ای در بسیاری از حوزه‌ها داشته است، معماری نیز از این قاعده مستثنی نیست. با کمک هوش مصنوعی، معماران اکنون می‌توانند گزینه‌های طراحی را به سرعت و به صورت کارآمد تولید کنند. طراحی مولد فرآیندی است که در آن الگوریتم هوش مصنوعی گزینه‌های طراحی را بر اساس پارامترهای خاص به نسبت ایده یا طرح اولیه معمار تولید می‌کند. این پارامترها می‌توانند شرایط مکانی، آیین‌نامه‌های ساختمانی و نیازهای عملکردی، و همچنین ترجیحات زیبایی شناسی را شامل شوند.
در این روش، شما به جای وارد کردن طرح دقیق به سیستم، پارامترها و محدودیت‌های طراحی را مشخص می‌کنید و سیستم به صورت خودکار طرح‌های مختلف را ایجاد می‌کند.این روش می‌تواند بهینه‌سازی فرایند طراحی را تسهیل کند، به راحتی طراحی‌های پیچیده و بهینه را ایجاد کند، و حتی به ایجاد طرح‌های خلاقانه و منحصر به فرد کمک کند. از طراحی مولد می‌توانید نتایج غیرمنتظره و خلاقانه به دست آورید، زیرا الگوریتم‌ها قادرند از فرآیند تولید طرح‌ها به صورت خودکار بهره‌مند شوند و راه‌های جدید و نوآورانه را ارائه دهند.

 


طراحی مولد به معماران این امکان را می‌دهد که به سرعت و به ‌طور کارآمد چندین گزینه طراحی را تولید کنند، مقایسه و بررسی کرده و تأثیر آنها بر محیط اطراف را ارزیابی کنند. این فناوری همچنین به معماران این امکان را می‌دهد که عملکرد طراحی خود را تحت شرایط مختلف آزمایش کرده و آنها را بهینه‌سازی کنند. یکی از مزایای کلیدی طراحی مولد این است که به معماران امکان می‌دهد به سرعت، گستره‌ای از ایده ها و امکان های طراحی را شبیه سازی و بررسی کنند. این امر به ویژه در مراحل اولیه یک پروژه بسیار مفید است، جایی که معماران ممکن است نیاز سریع به تولید گستره‌ای از کانسپت ها و طرح های اولیه داشته باشند. به جای طراحی دستی یا رایانه ایی یا هر گزینه‌ طراحی که ممکن است زمان ‌بر و گران‌قیمت باشد، طراحی مولد می‌تواند فرآیند را خودکار کند، تا به سرعت مجموعه متنوعی از تصاویر و رندرها را در اختیار داشته باشند.

 


هرچند طراحی مولد مزایای زیادی دارد، اما باید به یاد داشت که این یک جایگزین برای خلاقیت و تخصص انسان نیست. الگوریتم هوش مصنوعی می‌تواند گزینه‌های طراحی تولید کند، اما بر عهده معمار است که این طراحی‌ها را بر اساس حکمت و تجربه حرفه‌ای خود ارزیابی و بهبود دهد.
به طور خلاصه، طراحی مولد یک ابزار قدرتمند است که رویه معماران را در برخورد با طراحی متحول خواهد کرد. با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، طراحی مولد نقشی روزافزون در معماری خواهد داشت و امکانات بسیاری را در اختیار معماران قرار خواهد داد.

 

* تصاویر توسط نویسنده مقاله طراحی شده است.

 

این مقاله ادامه مباحث زیر است:

10 نقش مهم هوش مصنوعی بر معماری و طراحی

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت