صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 8 اردیبهشت, 1403

دیوارنگاره‌های تبریز دچار افت کیفیت هستند

دیوارنگاری و جشنواره نقاشی دیواری در شهر جدید سهند، بعنوان اولین شهر در میان شهرهای جدید و کوچک، اتفاق هنری و حرفه ای را رقم می زند.

به گزارش صاحب دیوان، بهزاد آقاپور نهر، دبیر جشنواره نقاشی دیواری شهر جدید سهند در خصوص این جشنواره که اخیرا برگزار شد، گفت: اولین دوره جشنواره دیوارنگاری با هدف استقبال از بهار ۱۴۰۳ در شهر جدید سهند برگزار شد که حامی اصلی آن،  دفتر توسعه اجتماعی فرهنگی شرکت عمران این شهر بود. برنامه‌ریزی این طرح در مهرماه سال جاری صورت گرفته بود تا برای سال جدید، آثار دیوانگاری در دیوارهای شهر اجرا شوند.

در فراخوانی که در خصوص برگزاری این جشنواره در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود،  95 اثر از سوی 40 هنرمند عزیز از شهرهای مختلف ارسال شده بود که از میان آنها، 13 اثر از سوی داوران انتخاب شدند. محور موضوعی این جشنواره، ایثار و شهادت، مشاهیر آذربایجان، معماری آذربایجان و موضوعات آزاد بودند. آثار برگزیده شامل دو تن از شهدای دفاع مقدس، طرح خلاقانه از معماری کندوان، معماری مسجد کبود و طرح‌های انتزاعی در جهت ایثار و شهادت و کارهایی که نوید بهار بودند، اجرا شدند.

وی افزود: دلیل انتخاب شهر سهند برای اجرای دیوارنگاری، این بود که بیشتر دیوارهای این شهر، بسیار بلند و خاکستری رنگ هستند که باعث شده تا شهر بی رنگ و روح به نظر برسد. از این رو آغاز جشنواره از این شهر و با اولویت فازهای 3 و 4 آن آغاز شد و هدف اصلی آن ارتقاء سرزندگی در روحیه مردم ساکن در این مناطق بود.

«موحد بیرانوند» یکی از هنرمندان خلاق دیوارنگار 49 ساله اهل خرم آباد لرستان، در جشنواره دیوار نگاره در شهر جدید سهند، تصویر زیبایی از کندوان را طراحی نمود. این هنرمند در خصوص این جشنواره گفت: فراخوان جشنواره دیوارنگار توسط  شرکت عمران در فضای مجازی منتشر شده بود. معمولا این نوع برنامه ها در شهرهای بزرگ اجرا می‌شود و برگزاری آن در شهر جدید و کوچک سهند، برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است.

این هنرمند دیوارنگار با اشاره به تاثیرات خوبی که نقاشی دیوارهای شهر در روحیه مردم دارد، گفت: ماهیت نقاشی دیواری این است که برخلاف نمایشگاه نقاشی که عده معدودی افراد هنردوست از آن بازدید می‌کنند، در نقاشی دیواری عموم مردم آن را می‌بینند و مختص قشر خاصی نیست. اگر هنر نقاشی دیواری در شهرها با مهارت خوبی اجرا شود نه تنها در سلیقه هنری و بصری مردم تاثیر مثبت می‌گذارد، از طرفی نمای زیبایی به شهر می‌بخشد که می‌تواند باعث التیام روحیه مردم در خیابان شود. ایده‌هایی که برای دیوارنگاری انتخاب می‌شود، هرچه پیش زمینه اصالت ایرانی را القا کند و به فرهنگ آن شهر نزدیک باشد، مردم پسندتر خواهد بود.

آقاپور نهر، دبیر جشنواره نقاشی دیواری شهر جدید سهند با اشاره به اینکه دیوارنگاره‌های تبریز دچار افت کیفیت هستند، افزود: با رصدی که در کارهای دیوارنگاری شهرهای مختلف ایران داشتم، دیوارنگاره شهر تبریز نسبت به سایر شهرها به لحاظ تخصصی رشد نکرده است! حتی به لحاظ طراحی اولیه  رفته رفته دچار افت کیفیت شده اند! علاوه بر کیفیت، به نحوه اجرای کار بر روی دیوار نیز اهمیت زیادی داده نشده است. برای مثال به لحاظ حرفه‌ای، دیوار آجری برای نقاشی دیواری مناسب نیست ولی در تبریز، روی آن کار می‌کنند. و یا نقاشی‌های اجرا شده در سطح شهر تبریز، بر اساس هویت هر منطقه و تاریخ قدیمی مناطق شهر طبقه‌بندی نشده‌اند. در حالی که هنرمندان بسیار خوبی در تبریز هستند که می‌توانند با ایده‌پردازی خوب، کارهای فوق‌العاده‌ای را اجرا کنند. همچنین با دادن فراخوان‌های ملی که الان در تهران نیز اجرا می‌شود، از تخصص هنرمندان دیوارنگار کشورهای مختلف نیز در این جشنواره بهره‌مند شوند.

وی همچنین متذکر شد: بهتر است این کار به دست متخصصان آن و بطور مستقیم توسط خود هنرمندان در این عرصه انجام شود و واسطه و پیمانکار از این میان حذف ‌شود. اتفاقی که در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ ایران رخ داده است و این واسطه‌ها در تبریز هم باید حذف شوند تا هنر دیوارنگاری در مسیر هنری خود پیش برود.

بهزاد آقاپور نهر در پایان صحبت‌های خود گفت : در این جشنواره از نفرات اول تا پنجم برگزیده، تقدیر خواهد شد که مراحل داوری آن در حال انجام است و نتیجه آن در  مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد.

این جشنواره ۱۵ الی ۲۵ بهمن ماه سال 1402 در شهر جدید سهند برگزار شد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت