صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 9 اردیبهشت, 1403

دفه زنیِ اصلاحی فرش یا یریتمه yeritme

گزارش: فریبا اسدی

دفه زنی یکی از مشاغل زنده ی بازار تبریز است که پیچیدگی و سختی های خودش رو داره. افرادی که به این حرفه مشغولن آموزشهای خاصی رو دیدن، چون فقط تو فرشهای معمولی نیست که این کار انجام میشه بلکه ممکنه فرشهای نفیس هم این ایراد رو داشته باشن و نیاز به اصلاح باشه.

ابعاد مشخصی برای انواع فرش تعریف شده. بعد از اتمام بافت فرش، باید اندازه ها دقیق و طول و عرض برابر هم باشن، ولی گاهی ممکنه بعد از جدا کردن فرش از دار قالی این ابعاد با اندازه های تعریف شده برابر نبوده و کج و معوج باشه که در تورکی اصطلاح خاصی برای خودش داره که میگن سَره یا توروش داره، در این صورت فرشِ بافته شده ایراد داره که باید رفع بشه.
این اشتباه و ایراد میتونه دلایل مختلفی داشته باشه از جمله معیوب بودن دستگاه قالی بافی،
عدم دقت و مهارت در حین چله کشی و بافت،

 

 

 

 

ناصاف بودن سطح قرار گرفتن دستگاه بافندگی، شانه نزدن بافنده به مقدار لازم،
عدم هماهنگی در شانه زدن و استفاده از مواد اولیه نا مرغوب.
دفه زن یا رفو گر اصلاح این عیوب را انجام می ده تا ایراد رو برطرف کنه، که یک بازه ی زمانی خاص میخواد که وقت گیر و زمانبر هست.


از جایی که فرش ایراد داره با ابزار های خاص شروع به دفه زنی میکنن تا رج ها رو منسجم و نزدیک هم بکنن تا جاییکه این اضافی فرش از بین بره و شکل و ابعاد فرش به حالت عادی برگرده، همیشه دفه زنی برای منسجم کردن انجام نمیشه بعضی مواقع ممکنه برای باز کردن انسجامِ بیش از حد، دفه زنی انجام بشه.
و در آخر شوربختانه به دلیل کاهش تقاضا در بازار جهانی فرش، اعمال تحریم ها و کاهش قدرت خرید مردم در داخل، همونطور که تعداد بافنده های فرش هر روز در حالِ کاسته شدنه حرفه ی دفه زنی هم بخاطر سختی و کم درامد بودن در حالِ کم رنگ شدنه.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت