صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 9 اردیبهشت, 1403

خوشمزه‌ های بازار تاریخی تبریز که مسافران از آن بی‌خبرند

گزارش: مریم چرخ‌ انداز

لذت سفر به شهرها و مناطق مختلف با دیدن، چشیدن و حس کردن فرهنگ آن شهر و منطقه دو چندان می‌شود، بازار تاریخی تبریز نیز بخشی از فرهنگ غذایی تبریز را با گردشگران و مسافران تبریز به اشتراک گذاشته است.

بازار تاریخی تبریز بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که ثبت ملی شده و بسیاری از مشاغل قدیمی نیز در آن نیز حفظ شده است. بیشتر مسافران در سفر به تبریز از این بازار دیدن می‌کنند، اما گاها از رستوران‌ها و مغازه‌های فروش اغذیه‌های لذیذ و سنتی این شهر اطلاعی ندارند. گشت و گذرا در بازار تبریز ساعت‌ها زمان می‌برد و شناختن خوشمزه‌های این بازار می‌تواند لذت سفر گردشگران را دو چندان کند.

 

چلوکبابی حاج علی

معروف‌ترین چلوکبابی بازار تبریز، چلوکبابی حاج علی است که بیش از یک قرن قدمت دارد. بسیاری از تبریزی‌ها معتقدند که باکیفیت‌ترین و خوشمزه‌ترین چلوکباب‌های تبریز در این رستوران قدیمی سرو می‌شود. به همین دلیل در تمام ایام سال می‌توانید شاهد صف بستن مردم برای صرف غذا در رستوران حاج علی باشید.

این چلوکبابی در راسته کلاه دوزان بازار تبریز قرار دارد و فقط برای صرف ناهار می‌توانید به این رستوران مراجعه کنید. انواع کباب برگ، کباب کوبیده و جوجه کباب در این رستوران سرو می‌شود. تابلوی بزرگ داخل این رستوران که قدمتی 100 ساله دارد و روی آن نوشته شده «ناهار تقدیمی در مقابل وجه مصالحه می‌شود» نیز بسیار معروف است.

چلوکبابی حاج علی بازار تبریز

لبنیاتی حاج سلطانعلی

لبنیاتی حاج سلطانعلی در بازار گرجی‌ها قرار دارد و شهرت آن به دلیل صبحانه‌های خوشمزه‌ای است که معمولا گردشگران را نیز به سوی خود می‌کشد. صبحانه‌های این لبنیاتی شامل صبحانه‌های سنتی مانند پنیر لیقوان و سرشیر و عسل می‌شود.

اگر گذرتان به این لبنیاتی افتاد حتما شیربرنج‌های معروف حاج سلطانعلی را نیز امتحان کنید. شیربرنج نوعی دسر درست شده از شیر و برنج است که معمولا با مربا یا عسل سرو می‌شود و جزو صبحانه‌های سنتی تبریزی‌ها است.

در طول روز می‌توانید به این لبنیاتی مراجعه کرده و از خوشمزه‌های آن بچشید. امکان خرید انواع لبنیات و عسل طبیعی نیز در این مغازه فراهم است.

لبنیاتی حاج سلطانعلی بازار تبریز

آبگوشت برادران

غذاخوری‌های زیادی در بازار تبریز به آبگوشت‌های خوشمزه‌شان معروف هستند. شما می‌توانید یکی از خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های تبریز را در رستوران برادران امتحان کنید. این رستوران که انواع آبگوشت‌ها را برای وعده ناهار عرضه می‌کند، در سرای کچه چیلر بازار تبریز قرار گرفته است.

رستوران در طبقه دوم قرار گرفته و معمولا در تمام روزهای سال مملو از گردشگران و اهالی بازار تبریز برای صرف انواع آبگوشت و کباب با نان تازه است. البته باید توجه داشت که این رستوران معمولا روزهای جمعه باز نیست.

آبگوشت برادران بازار تبریز

قنادی مشاور

اگر به دنبال قدیمی‌ترین قنادی بازار تبریز که شیرینی‌های سنتی این شهر را به بهترین شکل ممکن آماده می‌کند، بگردید، حتما به شما آدرس قنادی مشاور را می‌دهند. قنادی مشاور در راسته بازار قرار دارد و معمولا در تمام روز به صورت یکسره باز است.

این قنادی در سال 1298 شمسی افتتاح شده و روش کاری قنادی و شیرینی‌های پخته شده  از آن زمان تا به امروز تغییر چندانی نکرده است.

قنادی مشاور بازار تبریز

قهوه خانه اسرافیل

قهوه خانه اسرافیل یک مکان برای استراحت و صرف چای در تبریز است و شهرت خود را به دلیل پاتوق شدن برای هنرمندان تبریزی به دست آورده است. هنرمندانی که پای ثابت این کافه بوده‌اند معمولا یادگاری‌هایی چون نقاشی و عکس از خود به یادگار گذاشته‌اند تا این کافه را به یک مکان هنری تبدیل کنند. معروفترین اثر هنری کافه اسرافیل، گرافیتی بزرگی است که توسط دو برادر گرافیتی کار تبریزی که هم اکنون در آمریکا زندگی می‌کنند و آثار معروفی در نیویورک خلق کرده‌اند، بر روی دیوار کافه نقش بسته است.

اسرافیل معمولا در کنار چایی با شیرینی نوقا که شیرینی سنتی تبریز است از گردشگران پذیرایی می‌کند.

کافه اسرافیل بازار تبریز

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت