صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

حال زار دریاچه اورمیه؛ اینجا کشتی‌ها به گل نشسته‌اند!

با شروع فصل گرما وخامت حال دریاچه اورمیه که به عروس آذربایجان هم مشهور است، بیش از قبل مشهود است.

به گزارش صاحب دیوان، دریاچه اورمیه که روزی مقصد سفرهای تابستانی بسیاری بود و شنا و آبتنی در دریاچه شور آذربایجان یکی از تفریحات آخر هفته مسافران از شهرهای دور و نزدیک محسوب می‌شد، اکنون با کم لطفی مسئولین به شوره‌زاری تبدیل شده و کاملا در حال خشک شدن است.

برخلاف تصاویری که از آبتنی و قایق سواری از این دریاچه در ماه های گذشته نشان داده می شود، وخامت حال دریاچه شور آذربایجان با چشم غیر مسلح هم کاملا مشخص است و فقط در قسمتی از کناره های پل میانگذر آب وجود دارد و تقریبا همه وسعت این دریاچه به شوره ژار تبدیل شده است.

معمولا مسافران در قسمتی که آب کم عمقی وجود دارد یعنی در کناره های پل میانگذر از ماشین ها پیاده می شوند و مدتی در ساحل دریاچه استراحت می کنند و برخی نیز به یاد ایام گذشته داخل آب می روند اما امری که کاملا مشخص است حتی در قسمتی که آب وجود دارد همه جا نمکین است و ساحل شنی به ساحل نمکی تبدیل شده است.

به نظر می رسد همه اقدامات برای احیای دریاچه از جمله لایروبی مسیل‌ها، مدیریت و رهاسازی آب از پشت سدها و در نهایت کاشت گیاهان سازگار با کم آبی در بخش کشاورزی ناکافی بوده است چراکه وضعیت دریاچه نه تنها بهبود نیافته بلکه در مقایسه با سال های قبل بدتر شده است.

پس از سال‌ها تلاش برای احیای دریاچه اورمیه و به دنبال افتتاح پروژه عظیم انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، تصور عمومی این بود که مسیر احیای دریاچه تسهیل شده و به زودی باید شاهد رونق دوباره دریاچه ارومیه باشیم اما آنچه که مشخص است دریاچه درحال خشکی کامل قرار دارد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت