صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 9 اردیبهشت, 1403

جشنواره موسیقی موغام تبریز بین‌المللی می‌شود

شهردار تبریز، موسیقی موغام را محکم و ریشه‌دار در تاریخ این سرزمین عنوان کرد و بر برگزاری بین‌المللی این جشنواره در دوره‌های بعدی تأکید نمود.

به گزارش صاحب دیوان، موسیقی موغام یکی از کهن‌ترین موسیقی‌های جهان است که ارزش‌های فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است. این موسیقی با بیش از یک هزار سال تاریخچه، دردها، شادی‌ها، ارزش‌های اخلاقی، هنجارها، پندارهای نیک و آموزه‌های انسانی را به نمایش می‌گذارد . موغام به عنوان یکی از باارزش‌ترین میراث‌های فرهنگی مردم آذربایجان شناخته شده و دستگاه‌های موسیقی آن، احساسات پاک و عواطف ظریف را به نمایش می‌گذارد.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در آخرین روز چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام در محل برگزاری آن در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهریار حضور پیدا کرد و در خصوص اهمیت و ارزش موسیقی موغام چنین گفت: تلاش مجموعه شهرداری تبریز در حوزه‌های مختلف تأمین رفاه و آرامش شهروندان است. از میان تمامی بخش‌ها، پیچیدگی مسائل فرهنگی و اجتماعی به دلیل پیچیدگی بالای در مقایسه با موضوعات دیگر، تلاش و کار بیشتری را می‌طلبد. ازاین‌رو با توجه به اینکه ریشه فرهنگ و هنر در این خطه بسیار عمیق و تاریخی است، تصمیم گرفته شد تا در شان مردم تبریز به بخش فرهنگ و هنر ورود یافته و فرهنگ اصیل این خطه را به کل جهانیان نشان دهیم. موسیقی موغام تنها یک هنر و موسیقی نیست، بلکه هویت و ریشه مردم این سرزمین است که هنرمندانه توانسته است تا تمامی تلخی‌ها و شیرینی‌های تاریخ را با زیبایی هرچه تمام‌تر بازگو نماید.

هوشیار در ادامه به لزوم برگزاری هرچه باشکوه‌تر دوره‌های بعدی جشنواره موسیقی موغام گفت: هیچ محدودیت جغرافیایی و مکانی برای موسیقی موغام وجود ندارد، ازاین‌رو سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز تلاش خود را خواهد نمود تا با همکاری گروه‌های مرجع و اساتید این رشته برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری دوره بعدی این جشنواره به صورت بین‌المللی و در شان و حد این هنر اصیل انجام گیرد.

لازم به ذکر است که در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره موسیقی موغام، با حضور و استقبال فعالان حوزه فرهنگ و هنر و عموم مردم، از هنرمندان منتخب جشنواره در بخش‌های نوازندگی و خوانندگی تجلیل و قدردانی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت