صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 31 اردیبهشت, 1403

تپه تاریخی حسنلو آماده استقبال از میهمانان نوروزی

مدیر پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو گفت: سه‌ هزار گردشگر طی سال جاری از این اثر تاریخی درآذربایجان غربی بازدید کرده اند که مورد توجه بسیاری از آنان نیز قرارگرفته است.

حسن شیری با بیان اینکه از این تعداد، ۸۰ نفر گردشگر خارجی اغلب از کشورهای ترکیه و ژاپن بودند، افزود: تعداد بازدید کنندگان از تپه تاریخی حسنلو امسال رشد ۳۰ درصدی نسبت به ۱۴۰۱ داشته است.

وی از آمادگی این محوطه تاریخی برای استقبال از مسافران نوروزی خبر داد و اضافه کرد: برنامه های پایگاه برای استقبال از میهمانان نوروزی درقالب نوروزگاه شامل نمایشگاه موقت صنایع دستی، اجرای آیین تکم خوانی و موسیقی سنتی و محلی است.

وی برپایی سیاه چادر عشایری، نمایشگاه تابلو عکس های کمتر دیده شده از کاوش های باستان شناسی حسنلو و برگزاری کارگاههای آموزشی توسط اساتید پژوهشکده باستان شناسی را از دیگر برنامه های ایام تعطیلات نوروزی برای میزبانی از مهمانان و گردشگران نوروزی برشمرد.

مدیر پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو به مرمت این پایگاه ملی اشاره کرد و ادامه داد: همچنین در سال جاری هفت میلیارد ریال جهت مرمت، حفاظت و ساماندهی مجموعه پایگاه ملی حسنلو هزینه شده و اقداماتی از قبیل مرمت بقایای معماری، اجرای پوشش حفاظتی از ملات کاه گل بر روی بقایای معماری و ساماندهی محوطه اداری و موزه پایگاه ملی انجام شده است.

شیری همچنین تقویت سیستم های امنیتی مجموعه، تجهیز پایگاه و تهیه پلان مدیریت پایگاه را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد.

پایگاه ملی محوطه تاریخی حسنلو، مهمترین سایت گردشگری در جنوب استان در روستای هدف گردشگری حسنلو قرار دارد و این روستا دارای جاذبه های طبیعی از قبیل سد حسنلو و تالاب حسنلو است.

محوطه تاریخی حسنلو، با حدود هشت هزار سال قدمت یکی از مهمترین سایت‌های باستان شناسی کشور است که هزاران اشیای فرهنگی و ‌تاریخی نفیس از قبیل ظروف سفالی، اشیای مفرغی و برنزی، زیورآلات، ادوات جنگی و اشیای تزیینی در اثر کاوش‌های انجام شده از آن به دست آمده است.
موزه پایگاه ملی حسنلو نیز در سال ۱۳۹۲ درجوار تپه تاریخی حسنلو احداث شده است. معروفترین اثر باستانی به دست آمده از این محوطه تاریخی “جام زرین حسنلو” ‌است که سه هزار سال قدمت دارد و ‌این کشف در تاریخ باستان شناسی ایران و جهان یکی از مهمترین اکتشافات علمی واز نادرترین آثار تاریخی، دینی و ‌هنری دنیای باستانی به شمار می‌رود.

محوطه تاریخی حسنلو در ۸۰ کیلومتری ارومیه و ۹ کیلومتری شهرستان نقده قرار دارد. این اثر در سال ۱۳۴۴ به شماره ۴۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده و جهت انجام فعالیت‌های علمی، فنی و پژوهشی به پایگاه ملی تبدیل شده است.

بر اساس داده‌های باستان شناسی، این تپه در ۱۰ دوره مورد سکونت قرار گرفته است که دوره دهم که قدیمی ترین دوره سکونت حسنلو به حساب می‌آید مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از میلاد است.

تپه حسنلو در میان جلگه‌ای سرسبز و خرم که به «سلدوز» معروف است و در کنار قریه ای به همین نام قرار دارد.

بطور تقریبی ۱۴ تپه باستانی در اطراف تپه حسنلو شناسایی شده‌اند که نشان از آبادانی، آب و هوای مناسب و رشد فرهنگی انسان‌های روزگار کهن در این ناحیه دارند.

ساکنان اولیه تپه حسنلو احتمالا قومی بوده‌اند به نام مانایی که تمدنی بس وسیع و درخشان از خود به یادگار گذارده‌اند و محل سکونت آنها سرزمین‌های جنوبی دریاچه ارومیه بوده و نام شان به صورت «مان» در کتاب تورات هم آمده است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت