صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 9 اردیبهشت, 1403

بزرگداشت روز وکیل مدافع در تبریز

به مناسبت بزرگداشت سالروز ” استقلال نهاد وکالت ” و روز وکیل همایشی در تبریز با حضور رئیس دیوان عدالت اداری برگزار شد.

به گزارش صاحب دیوان، در همایش گرامیداشت سالروز استقلال نهاد وکالت با رویکرد پاسداری از استقلال “نهاد وکالت و ضرورت دفاع از حقوق ملت” که با حضور سخنرانان این حوزه برگزار گردید، بر استقلال کانون‌های وکلای دادگستری، حاکمیت قانون و رعایت حقوق عمومی تأکید شد.

حجت‌الاسلام مظفری رئیس دیوان عدالت اداری کشور در خصوص این موضوع افزود : استقلال کانون‌های وکلای دادگستری ریشه‌دار بوده و تمامی مسئولان و رده‌های مختلف قوه قضاییه حامی استقلال وکیل مدافع هستند و هیچ بااین‌وجود، در این نهاد و تمامی بخش‌های دیگر نیازمند نظارت هستیم.

وی با اشاره به‌ضرورت حاکمیت قانون در جامعه و ثمرات آن در انسجام ملی، شفافیت امور و حقوق شهروندی، بیان کرد: هر فردی در سمت وکالت، عقلا و قانونا وظیفه دارد در فرایند دادرسی با شجاعت تمام از موکل خود دفاع کند و این استقلال را قوه قضائیه در هر زمان به رسمیت می‌شناسند.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور بر لزوم نهادینه شدن قانون‌گرایی در کشور و اجرای درست آن در تمامی بخش‌ها تأکید نمود و افزود : حکمرانی خوب در گرو قانون‌گرایی است و وظیفه ما خدمت به این کشور با رعایت و اجرای صحیح این قوانین است تا مردم این قانونمندی را در تمامی بخش‌های نظام حس کنند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش مقام وکالت و قضاوت را رسالت‌ انبیا عنوان کرد و گفت: هر فردی در این مقام با سوگندی که خورده است وظیفه دارد در هر شرایطی طرفدار و پاسدار حق و عدالت باشد و قانون‌مداری را در جامعه پیشه تمامی امور قرار دهد. چراکه قانون‌مندی و قانون‌مداری از اهم اصول اجتماعی بوده و اجرای درست قانون در جامعه باعث رفع بسیاری از مشکلات خواهد شد. ازاین‌رو قانون بایستی در همه حال جدا کننده حق از باطل در زندگی همه افراد باشد.

رحمتی همچنین در ادامه سخنان خود بر اهمیت رعایت حدود شرعی به‌عنوان یکی از ارکان نظام حقوقی کشور اندازه در کنار قانون تأکید نمود و رعایت آن دو در کنار هم می‌تواند باعث به خروجی مهمی به نام اخلاق گردد که یکی بدون دیگری نمی‌تواند سبب پیشرفت جامعه توسط کارگزاران گردد.

رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان شرقی نیز در سخنان خود تقویت نهاد قوه قضائیه را در تقویت نهاد وکالت به‌عنوان یک نهاد دفاعی مستقل با وکلای مستقل در کنار دادگستری مستقل با قضات مستقل عنوان کرد و گفت : فرشته عدالت دارای دوبال قضاوت و وکالت است که تضعیف یکی سبب ضعف در دیگری خواهد شد. از طرفی امروزه

وی در ادامه با انتقاد از قانون موسوم به تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار گفت : این قانون نه تنها شأن وکالت را در حد مشاغل دیگر پایین میاورد بلکه پیامدهای زیان باری را برای کشور به همراه خواهد داشت . چراکه مردم با ” درک شهودی ” خود می‌دانند که وکالت همانند قضاوت در کنار هم و به دنبال یکدیگر هستند و هیچ شباهتی با مشاغل کسب و کار ندارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت