صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 29 اردیبهشت, 1403

بزرگترین کتابخانه غزه با کتاب‌های تاریخی قربانی حمله اسرائیل

ارتش اسرائیل با بمباران کتابخانه مرکزی غزه بسیاری از اسناد و مدارک و کتاب های تاریخی در آن را نابود کرد.

کتابخانه مرکزی در نوار غزه، از ابزارآلات جنگی اسرائیل که از آغاز جنگ در 7 اکتبر، غزه را هدف قرار داده در امان نمانده است.

بزرگترین کتابخانه نوار غزه که به کتابخانه عمومی شهر غزه معروف است، مدارک و کتاب های تاریخی زیادی را در خود جای داده است و ساکنین این شهر، از آن به تاریخ و حال حاضر کشور یاد می کنند.

بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی، اسرائیل طی جنگ، عامدانه ساختمان‌های کتابخانه‌های عمومی شهر را ویران کرد و اسناد و مدارک و کتاب‌های تاریخی مختلف را از بین برد.

حسنی مهنا، سخنگوی شهرداری غزه در گفت و گو با «آناتولی» گفت که این امر، آثار مخربی بر فرهنگ و تاریخ فلسطین خواهد گذاشت و از مراکز فرهنگی بین المللی خواست برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی نوار غزه مانع از تخریب کتابخانه‌ها شوند و آن را محکوم کنند.

وی افزود که هدف اسرائیل از تجاوزات خود در نوار غزه نشر و گسترش جهل و نادانی در جامعه است که با هدف قرار دادن کتابخانه‌های بزرگ می توان به وضوح شاهد آن بود.

وی گفت که اسرائیل ساختمان کتابخانه را هدف قرار داد، به آوار تبدیل کرد و هزاران کتاب، عنوان و اسناد و مدارکی که سند تاریخ شهر و توسعه آن است را سوزاند و از بین برد.

حسنی مهنا ادامه داد که اسرائیل فجیع ترین جنایت‌ها را در حق فرهنگ فلسطین انجام داده و می کوشد هر بخشی از تاریخ فلسطین را از بین ببرد.

وی همچنین گفت که اسرائیل مرکز فرهنگی «رشاد الشوا» که یکی از قدیمی ترین ساختمان‌های فرهنگی فلسطین به شمار می آید را ویران کرد.

سخنگوی شهرداری غزه از «یونسکو» خواست که از مراکز فرهنگی فلسطین حمایت و به این امر ورود کند.

منبع: خبرگزاری آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت