به گزارش صاحب دیوان، سرپرست فرمانداری میانه در جشنواره ساج بالیغی با بیان اینکه میانه بیش از ۴۹ واحد پرورش ماهی دارد گفت: در این واحد‌ها سالانه بیش از ۱۰ هزار و ۴۰ تن انواع ماهی سردآبی و گرم آبی تولید می‌شود که رتبه سوم استان آذربایجان شرقی در تولید شیلات از آن میانه است.

قشلاقی با اشاره به اینکه دو سوم آب استان در شهرستان میانه است افزود: با این وجود باید میانه بتواند رتبه اول را به دست آورد و ما در این خصوص آماده حمایت از آبزی پروران و سرمایه گذاران هستیم.

وی به قدمت بیش از صد ساله پخت ماهی به روش ساج که به ساج بالیغی در میانه معروف است اشاره کرد و ادامه داد: این روش منحصر به فرد میانه بهترین و سالم‌ترین روش پخت ماهی است که ما سعی داریم با برپایی این جشنواره علاوه بر تشویق مردم به استفاده از این ماده غذایی ارزشمند ساج بالیغی را معرفی و به عنوان اثر معنوی ناملموس ملی به ثبت برسانیم.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم در این مراسم با بیان اینکه سالانه ۹۶۱۱ تن ماهی در آذربایجان شرقی پرورش داده می‌شود گفت: باید در کنار آبزی پروری آبزی مصرفی را نیز به عنوان یک غذای سالم در میان مردم ترویج دهیم.

گوزلی با بیان اینکه اولین بار در برخی نواحی استان پرورش ماهی خاویار آغاز شده افزود: در تولید ماهیان تزئینی نیز استان ما با پرورش ۱۷ میلیون قطعه ماهی زینتی رتبه ۷ کشور را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه شیلات استان آماده همکاری و مساعدت برای تسهیل امور سرمایه گذاران در بخش آبزی پروری است ادامه داد: ۲۰ هزار استخر آب در استان وجود دارد که ما آمادگی خود برای حمایت و کمک به صاحبان این استخر‌ها برای پرورش ماهی به شرکت آب منطقه‌ای اعلام نموده ایم.

ایسنا