صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

بازدید ۴ هزار گردشگر از موزه تخصصی ایلخانی کشور در مراغه

اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه از بازدید حدود چهار هزار نفر از موزه تخصصی ایلخانی در مراغه، در تعطیلات نوروزی خبر داد.

به گزارش صاحب دیوان، تنها موزه تخصصی ایلخانی کشور در کهن‌شهر مراغه قرار دارد و همه روزه در ایام مختلف سال، بخصوص ایام نوروز از ساعت ۹ تا ۱۸ پذیرای گردشگران داخلی و خارجی و علاقمند به این حوزه تاریخی است. طبق اعلام اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه، از ۲۷ اسفند سال 1402 تا 7 فروردین ماه سال جدید حدود چهار هزار نفر از این موزه دیدن کردند.

جواد محرم‌پور در خصوص استقبال بی نظیر مهمانان و همچنین شهروندان مراغه‌ای در بازدید از این موزه گفت: از تعداد 4 هزار نفر بازدید کننده از موزه تخصصی ایلخانی در 10 روز اخیر، حدود 2500 نفر از طریق خرید بلیت و 1500 نفر نیز از طریق تور‌های مراغه‌گردی و به صورت رایگان از این موزه دیدن کردند.

وی با اشاره به بازدید گردشگران خارجی از این موزه تخصصی، افزود: در میان بازدیدکنندگان از موزه ایلخانی مراغه، گردشگرانی از کشورهای فرانسه و مغولستان نیز دیده می‌شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه اضافه کرد: موزه ایلخانی مراغه با گردآوری صد‌ها اثر فاخر و تاریخی نسبتا کامل از آثار مختلف ایلخانی همچون انواع سفال، کاشی، سکه، فلز، شیشه و کتابت، به عنوان یک منبع مطالعاتی و پژوهشی کامل از دوره تاریخی ایلخانی به شمار می‌رود. آثاری از عصر طلایی سفالگری دوره اسلامی، کامل‌ترین مجموعه مسکوکات ایلخانی کشور، نمونه‌های نادر شیشه‌گری و شمشیر مرصع متعلق به «کری خان بهادر خان» حاکم وقت داغستان نیز از جمله بخش‌های پربازدید موزه ایلخانی مراغه می‌باشد.

وی افزود : در ایام نوروز امسال، یک نمایشگاه جانبی از آثار دوره قاجار و پهلوی نیز برای نخستین بار در محوطه داخلی این موزه برپا شده است که سبب افزایش تعداد بازدیدکنندگان در مقایسه با سال قبل گردیده است. همچنین مقبره اوحدی نیز در مجاورت این موزه واقع شده است که جزو بخش‌های پربازدید این موزه به شمار می‌رود.

مسئول موزه ایلخانی مراغه در مورد قدمت سفالینه‌های موجود این موزه گفت: از جمله شهر‌های معروف ایران که در دوره ایلخانی از مراکز مهم سفالگری بود، می‌توان به شهر ری، کاشان، جرجان، سلطان‌آباد و تخت سلیمان و همچنین کهن شهر مراغه اشاره نمود که نمونه‌های بارزی از سفالینه‌های این شهرها در موزه ایلخانی مراغه نگهداری می‌شود.

محمد شهریاری در ادامه افزود : شهر مراغه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران و یکی از مراکز سفالگری دوره ایلخانی بشمار می‌رود که قطعاتی از کاشی‌های زرین‌فام و نقش برجسته رصدخانه مراغه مربوط به آن دوره در این موزه تخصصی قرار داده شده است.

این موزه تخصصی در سال ۱۳۷۵ به دلیل تخصصی بودن آثار موجود در آن و معرفی دوره ایلخانی که گستره آن از هرات تا فرات بود، در کهن شهر مراغه تاسیس شد. کارشناسان معتقدند که استمرار تمدن در مراغه به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد و شاید این موزه تخصصی ایلخانی معرف دوران تحول و سازندگی دوباره ایران توسط این کهن شهر پس از ویرانی‌های مغول‌ها باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت