صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 2 خرداد, 1403

اولین خودرویی که در سال ۱۸۹۹ به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسید

خودروی La Jamais Contente (به انگلیسی: The Never Contented) اولین وسیله نقلیه جاده‌ای بود که بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت (۶۲ مایل در ساعت) سرعت داشت. این یک خودروی برقی بلژیکی با بدنه اژدری شکل از جنس آلیاژی سبک و باتری بود.

البته موقعیت بالای راننده و شاسی آشکار زیر آن،  آیرودینامیک را خراب کرده بود. اما شاید در آن زمان این دانش پیشرفت خاصی نکرده بود. آلیاژ سبک که پارتینیم نام دارد، مخلوطی از آلومینیوم، تنگستن و منیزیم یود.

رکورد سرعت زمین در ۲۹ ‌آوریل یا ۱ مه ۱۸۹۹ در Achères، Yvelines در نزدیکی پاریس، فرانسه ثبت شد. این وسیله نقلیه دارای دو موتور ۲۵ کیلوواتی Postel-Vinay بود که هر کدام محور عقب را از طریق یک زنجیر به حرکت در می‌آورد، این خودرو مجموعاً حدود ۶۸ اسب بخار قدرت داشتند و مجهز به لاستیک‌های میشلن بود.

این وسیله نقلیه توسط راننده بلژیکی کامیل جناتزی هدایت می‌شد. کامیل پسر کنستانت جناتزی، تولید‌کننده محصولات لاستیکی بود (لاستیک در آن زمان هنوز یک چیز تازهبود). کامیل یک مهندس تحصیل کرده بود و به خودرو‌های با نیروهای الکتریکی علاقه داشت.

او به خاطر رکوردشکنی دو‌های سرعتش معروف شد و به خاطر رنگ ریشش به Le Diable Rouge (“شیطان سرخ”) لقب گرفت. او در سال ۱۹۱۳ بر اثر اصابت گلوله در یک حادثه شکار درگذشت.

جناتزی به سرعت ۱۰۵.۸۸۲ کیلومتر در ساعت رسید.رکورد قبلی را که کنت گاستون د شاسلوپ-لابات بارانندگی با Jeantaud در اختیار داشت و در ۴ مارس ۱۸۹۹ به سرعت ۹۲.۷۸ کیلومتر در ساعت رکورد پیشین را به سدت آورده بود.

با این حال در قرن بعدی، موتور احتراقی با سوخت بنزین به طور فزاینده‌ای جایگزین فناوری الکتریکی شد.

Jamais Contente اکنون در موزه اتومبیل در کامپینی فرانسه به نمایش گذاشته شده است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت