صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 9 اردیبهشت, 1403

افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور روسای جمهور ایران و روسیه

وزیر نیرو از افتتاح با سد قیز قلعه سی با حضور روسای جمهور ایران و آذربایجان در چند روز آینده خبر داد.

به گزارش صاحب دیوان، در دیدار” علی اکبر محرابیان” و “پرویز شهبازف” در تهران که به دعوت وزیر نیروی ایران انجام گرفت، در خصوص همکاری‌های مشترک در حوزه احداث و بهره‌برداری‌ از دو سد خداآفرین و سد قیز قلعه‌سی، گفتگو و تبادل نظر شد.

در این نشست، وزیر نیرو در خصوص مذاکراتی که بین طرفین صورت گرفت، گفت: از جمله سیاست‌های مهم دولت سیزدهم، تدام، توسعه و استحکام روابط بین ایران و کشورهای هم‌جوار آن است؛ و مایه خرسندی ما است که اعلام نماییم، روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان در طی سال‌های اخیر، به جهت وجود نقاط مشترک بخصوص در حوزه‌های تاریخی و فرهنگی، هر روز در حال توسعه و پیشرفت است.

وی با اشاره به وجود زمینه‌های همکاری مشترک بسیار بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان، افزود: طی سال‌های اخیر، پروژه‌های مشترک زیادی با همکاری ایران و جمهوری آذربایجان انجام گرفته است که از جمله این پروژه‌ها، احداث سد قیز قلعه‌سی و توسعه سد خدا آفرین بر روی رودخانه ارس است.

محرابیان با اشاره به این‌که پروژه سد قیز قلعه‌سی در آستانه بهره‌برداری است، عنوان کرد: با اتمام عملیات احداث سد قیز قلعه سی و سد خدا آفرین، ضرورت داشت تا جلسه‌ای با حضور وزیر انرژی جمهوری آذربایجان جهت گفتگو پیرامون برنامه‌های اجرایی آتی و افتتاح پروژه قیزقلعه‌سی برگزار شود. با توجه به رعایت تمامی استانداردهای بین المللی در احداث این پروژه، بهره‌برداری از آن این امکان را به هر دو کشور خواهد داد تا طبق توافقات دو جانبه، حداکثر استفاده را از منابع آب موجود در رودخانه ارس در مسیر تامین منافع مردم انجام شود.

محرابیان در ادامه سخنان خود به توافقات انجام شده در خصوص انرژی برق نیز گفت: موضوع دیگری که در ملاقات امروز با وزیر انرژی جمهوری آذربایجان پیرامون آن صحبت شد، عملیات اتصال شبکه برق ایران و روسیه از طریق جمهوری آذربایجان و تبادل انرژی بود. این تبادل انرژی با جمهوری آذربایجان و ترانزیت برق از خاک این کشور اهمیت زیادی برای ایران داشته و تا نهایی شدن آن، رایزنی‌های خود را با کشور آذربایجان ادامه خواهد داشت.

وزیر انرژی آذربایجان نیز ضمن اشاره به دیدار خود از پروژه سد قیز قلعه‌سی و توسعه سد خدا آفرین گفت: در جریان سفر خود به ایران و بازدید از احداث سد قیز قلعه‌سی به اتفاق همکاران، بسیار خوشحالم که این پروژه به زودی افتتاح خواهد شد.

پس از بهره‌برداری از این دو سد، ضروری است که در مرحله بعد، عملیات ساخت نیروگاه با هدف حداکثر بهره برداری از منابع آب و برق، با همکاری بین دو کشور صورت پذیرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود به موضوع سنکرون سازی برق بین سه کشور ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه اشاره کرد و گفت: پروژه سنکرون سازی برق سه کشور مذکور، از دیگر سیاست‌های مشترک و مهم ما خواهد بود که در ملاقات دیگری در ماه‌های آتی پیگیری خواهیم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت