صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

ارز 700 میلیون دلاری برای واردات برنج!

انتشار خبری مبنی بر تخصیص ارز ترجیحی به مبلغ 700 میلیون دلار به یک شرکت برای واردات برنج باعث ایجاد شبه در ذهن عموم شده است که آیا فساد چای دبش دوباره تکرار می‌شود؟

به گزارش صاحب دیوان، خبر شوکه کننده فساد چای دبش هنوز به پایان نرسیده بود که خبر فساد ارزی دیگر این بار در واردات برنج در فضای مجازی منتشر و باعث شبهاتی در اذهان عمومی شد. در این خبر عنوان شده است که یک شرکت وارد کننده برنج با دریافت ارز دولتی با مبلغ بسیار بالا برای وارد کردن برنج، رانت خواری کرده است. در بتن این خبر به فساد چای دبش شرکت طبیعت نیز اشاره شده و اتفاق رخ داده برای ارز برنج وارداتی را تکرار آن عنوان نموده است. در خبر توییت شده در فضای مجازی این‌طور گفته شده که یک شرکت واردات برنج، با یک معامله صوری برای خرید 100 هزار تن برنج از بخش تولیدات داخلی، توانسته مجوز واردات 200 هزار تن برنج، معادل 700 میلیون ارز دولتی دریافت نماید.  علاوه بر این ادعا شده است که این شرکت در مقابل دریافت این مبلغ، تنها 140 میلیارد تومان واردات داشته است. اما هیچ مدرک قانونی مبنی بر صحت این ادعا تاکنون ارائه نشده است.

با گذشت 3 هفته از نشر این شایعه، رسانه داخلی این موضوع را در یک نشست خبری با دو نماینده مجلس مورد بازنشر قرار داد که مجدداً باعث بازخورد زیادی در فضای مجازی شد. در این گفتگو چنین عنوان شد که اتفاق رخ داده برای فساد چای دبش از همان ابتدا از سوی دولت رسانه‌ای شد و شبه ای در خصوص دریافت مبلغ  ۲.۷ میلیارد دلار ارز با نرخ نیمایی برای واردات ماشین‌‌‌آلات و واردات چای وجود ندارد. اما شایعه منتظر شده در خصوص برنج طبیعت، به دلیل نبود هیچ سند و مدرک معتبر که تائید کننده آن باشد، از سوی دولت تائید نشده است.

در گفتگوی صورت گرفته در خصوص شایعه ارز برنج با مدیران شرکت طبیعت نیز این شایعه رد شد و چنین عنوان کردند که این شرکت هیچ ارز دولتی برای واردات برنج دریافت نکرده و هزینه تمامی برنج‌هایی که در 7 ماه گذشته وارد کشور نموده از منابع مالی خود تأمین نموده است که این ادعا از طریق بانک مرکزی قابل پیگیری می‌باشد. مدیران این شرکت دلیل این شایعه پراکنی را برخی باج‌خواهی‌ها می‌داند. چرا که این مجموعه با خرید برنج با قیمت بالاتر از میزان اعلام شده از کشاورزان داخلی سعی نموده است تا دست دلالان را از افزایش قیمت برنج کوتاه نماید و همین امر باعث ایجاد این شایعه برای تخریب شرکت طبیعت شده است.

در ادامه این شایعه و با نشر چندین‌باره آن در رسانه داخلی و خارجی، انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران عنوان کرد : “با توجه به مستندات موجود در خصوص آمار ثبت‌سفارش و ترخیص برنج در سال‌جاری، سهم شرکت‌های عضو انجمن تولیدکنندگان و تامین‌‌‌کنندگان برنج ایران از کل واردات برنج کشور حدود ۳۲‌درصد است و ارزش کل واردات برنج اعضای این انجمن از ابتدای سال تا ابتدای دی ماه حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده، چگونه ممکن است فقط یک شرکت عضو این انجمن ۷۰۰ میلیون دلار ارز دریافت کرده، آن‌هم پس از واردات از ابتدای سال تا تیرماه امسال”. این انجمن در خصوص نوسات اخیر قیمت برنج نیز چنین گفت : دلیل کاهش قیمت برنج، حذف دلالان و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها می‌باشد.

سرپرست معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در خصوص شایعه ارز و برنج به این موضوع اشاره نمود که این وزارتخانه هیچ‌گونه ارز ترجیحی در خصوص واردات برنج در طی سال گذشته نداشته و تمامی واردات برنج با ارز نیمایی صورت گرفته است. با توجه به مستندات موجد در خصوص واردات برنج، فسادی در این خصوص مشاهده نشده است.

با وجود تمامی این صحبت‌ها و عدم ارائه مدارکی مستند بر رخداد فساد در ارز دولتی برنج، این سؤال همچنان در ذهن افراد باقی‌مانده پشت پرده این اخبار و شایعات فساد نمایی، همان مافیای برنج باشند که به گفته انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج  ایران، سال گذشته از دایره دلالی خارج شده‌‌‌اند؟ خروجی که باعث شد قیمت برنج در مقایسه با سال گذشته، ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند!

رعنا باقری

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت