صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 9 اردیبهشت, 1403

احداث باغ موزه ستارخان در تبریز

اجرای پروژه مجموعه فرهنگی تاریخی و گردشگری باغ موزه ستارخان یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی شهر تبریز بشمار می‌رود که می‌تواند زمینه خوبی را برای رونق گردشگری داخلی و خارجی برای این شهر فراهم نماید.

به گزارش صاحب دیوان، اماکن تاریخی هر شهر و منطقه‌ای هویت و تاریخ کهن آن شهر به شمار می‌رود که بایستی تمهیدات لازم در جهت حفظ و نگهداشت آن از سوی میراث تاریخی و فرهنگی آن شهر انجام گیرد تا بتواند علاقه‌مندان زیادی را برای بازدید از این میراث تاریخی و فرهنگی جلب نماید.

شهر تبریز به عنوان یکی از شهرهای تاریخی و هنری ایران زمین است که میراث با ارزش بسیاری را در خود جای داده است. از مسجد کبود تا خانه‌های تاریخی مشروطه و ستارخان، موزه‌های تاریخی و بازار قدیم از جمله اماکن دیدنی شهر تبریز به شمار می‌رود. در این راستا باهدف زیباسازی شهر و احداث اماکن هنری برای بهره‌مندی شهروندان و هم‌وطنان عزیز، پروژه مجموعه فرهنگی تاریخی و گردشگری باغ موزه ستارخان زیر نظر شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی طراحی و در حال اجرا است.

از لحاظ موقعیت جغرافیایی، این طرح در خیابان دوه‌چی (شمس تبریزی) یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تبریز واقع شده است و دسترسی آسان به خیابان اصلی دارد. در پروژه مذکور، طرح کلی کار در قالب یک باغ ایرانی به همراه خانه تاریخی است که هنر و فرهنگ ایرانی را در خود نمایان خواهد کرد.

در فاز اول این پروژه، محوطه لازم برای احداث آن آزادسازی خواهد شد که شامل 8 ملک بوده که هزینه تملک این زمین‌ها قریب به 200 میلیارد ریال برآورد شده است. در ابتدای کار 6 ملک آزادسازی شده است تا عملیات عمرانی آغاز گردد و در انتهای کار 2 ملک باقیمانده نیز به فضای آن افزوده خواهد شد. آزادسازی این محوطه‌ها با کمک شهرداری تبریز در حال انجام است. البته تلاش افراد حاضر در اجرای این طرح این است که در فرایند آزادسازی و تخریب املاک در نظر گرفته شده برای محوطه‌سازی باغ موزه ستارخان، درختان موجود در فضای سبز آن حفظ شود. همچنین از بهترین سیستم روشنایی برای زیبایی محوطه باغ استفاده نمایند تا بازدیدکنندگان و گردشگران بتوانند از زیبایی آن بهره‌مند شوند.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در طراحی، تدوین و اجرای پروژه باغ موزه خانه تاریخی ستارخان، دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی و معاونت شهرسازی شهرداری تبریز همکاری‌های لازم را انجام خواهند داد. با توجه به اینکه اجرای هر پروژه عمرانی نیاز به تأمین بودجه کافی و مدیریت فرایند اجرای کار دارد، لازم است در این مسیر همکاری‌های لازم از سوی شهرداری محترم تبریز و عوامل دست اندرکار دیگر نیز صورت گیرد تا پروژه باغ موزه ستارخان در کوتاه‌ترین زمان به اتمام برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت