صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

احتمال تخریب غار 200 میلیون ساله چپر مراغه

صدور مجوز برداشت آهک از محوطه غار 200 میلیون ساله چپر موجب نگرانی اهالی روستای چوان سفلی در مراغه شده است.

به گزارش صاحب دیوان، خبرگزاری فارس به نقل از غلامرضا زارع، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه از احتمال تخریب غار ۲۰۰ میلیون ساله چپر در روستای چوان سفلی در شهرستان مراغه به دلیل صدور مجوز برداشت آهک خبر داد.

طبق این گزارش، رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه با تاکید بر اینکه این غار با توجه به قدمت، وسعت و جاذبه‌های درون غار  قابلیت ثبت اثر طبیعی و ملی را دارد، افزوده است: هرگونه حفاری برای برداشت مواد معدنی به شعاع سه کیلومتر از دهانه غار می‌تواند به این اثر آسیب وارد کند.

واکنش رئیس سازمان صمت به تخریب غار 200 میلیون ساله «چپر» مراغه

دو روز پس از انتشار این خبر، صابر پرنیان رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی برای بررسی جوانب زیست محیطی اکتشافات معدنی در اطراف غار چپر مراغه دستور ویژه صادر کرد.

با وجود واکنش رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی به خبر تخریب غار 200 میلیون ساله چپر مراغه اما اهالی هنوز نگران تخریب و آسیب این غار هستند که میراث طبیعی منطقه محسوب می شود.

غار چپر در سه طبقه دارای تالار‌های کوچک، بزرگ، دالان‌های پیچ در پیچ و پوشیده از قندیل‌های گُل کَلمی و آبشار‌های آهکی است.

به خاطر تنگ بودن دهانه غار ورود آن توسط افراد غیر فنی سخت و در گذشته تنها غارنوردان حرفه‌ای از این جاذبه زیبا دیدن کرده بودند.

غار چپر در دامنه دره‌ای زیبا به همین نام در شرق روستای چوان سفلی در شمال شرقی شهر مراغه قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت