صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 9 اردیبهشت, 1403

اجرای موفقیت آمیز نانو آسفالت ضد ترک مخترع تبریزی در روسیه

دکتر کامران رحمتی مخترع تبریزی، مدال طلا و دیپلم افتخار فدراسیون بین‌المللی علوم و فناوری کشور روسیه را به خاطر اختراع نانو آسفالت ضدترک خودترمیم از آن خود کرد.

نانو آسفالت خود ترمیم گر ضد ترك همانطور كه از اسمش پیداست ضد ترك است و بر اثر ایجاد ترك در سطح جاده یا خیابان، قبل از اینكه ترك پیش روی كند و بزرگ شود، آسفالت به طور خودكار شروع به ترمیم قسمت ترك خورده كرده و سطح صاف ایجاد می كند.

از دیگر ویژگی مهم آسفالت خود ترمیم گر ضد ترك می توان به ضدیخ بودن آسفالت تولید شده اشاره كرد كه باعث كاربرد وسیع آن در مناطق سردسیر و یخبندان می شود.
این طرح از نظر هزینه نسبت به نمونه های متداول كاملاً توجیه پذیر است و باعث كاهش 30 درصدی هزینه ها می شود. عمر مفید آن حدود 5/2 الی 3 برابر آسفالت معمولی است.
این اختراع دکتر کامران رحمتی در سال 2012 از طرف فدراسیون جهانی اختراعات و سازمان مالکیت های مادی و معنوی سازمان ملل به عنوان برترین اختراع سال انتخاب شد. این اختراع پیش تر برنده دو مدال طلا و نشان افتخار از مسابقات جهانی اختراعات شده است.
این طرح در سال 1395 شمسی برای اولین بار جهت اجرا در کشور به شهرداری تبریز ارائه شد که مورد استقبال مدیران وقت شهرداری تبریز قرار نگرفت.
در سال 1397 توسط شهرداری تهران در بزرگراه آزادگان نمونه پایلوت آن اجرا شد. که نتایج کاملا رضایت بخش بود ولی بعد از اجرای موفقیت آمیز طرح ( هم اکنون پایلوت در بزرگراه آزادگان موجود و قابل بازدید است)، بخاطر کارشکنی های مدیران وقت شهرداری تهران، متأسفانه این اختراع در کشور اجرایی نشد.
حال با تمام کارشکنی ها و فرار مغزهای این کشور، اجرای اولین نمونه موفقیت آمیز اختراع نانو آسفالت ضد ترک در کشور روسیه بدست مهندسین نخبه این مملکت رقم خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت