صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

پاسخ میراث فرهنگی در خصوص اثر ثبت ملی سقاخانه اهراب / بشنوید

دکتر وحید نواداد معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صتایع دستی آذربایجان‌شرقی در خصوص تخلف صورت گرفته در حریم اثر ثبت ملی سقاخانه اهراب به خبرنگار صاحب دیوان پاسخ داد.

گفتگوی تلفنی: مریم چرخ انداز

پیگیری خبر: تنها سقاخانه قاجاری تبریز زیر تیغ بی‌مسئولیتی مدیران شهری

اختصاصی صاحب دیوان / در این گفتگو معاون میراث فرهنگی استان به صراحت اذعان می کند که برای پروانه ساختمانی که در حریم اثر ثبت ملی سقاخانه اهراب واقع شده است، کمیسیون ماده پنج استانداری مجوز و تائید لازم را صادر کرده است تا ارتفاع و حریم اثر ثبت ملی رعایت نشود.
حال باید دبیرخانه کمیسیون ماده پنج به این سوال پاسخ دهد که چرا یک مجوز ساختمانی که با مخالفت صریح میراث فرهنگی استان روبرو شده است، به تائید این کمیسیون رسیده است و اجازه تخریب و ساخت غیرمجاز در حریم اثر ثبت ملی صادر گردیده است.

سقاخانه محله اهراب تبریز که با شماره 17503 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است متعلق به دوره قاجار بوده و در خیابان اهراب تبریز واقع شده است.

سقاخانه اهراب حدود 7 متر طول و 5 متر عرض دارد و با مساحتی حدود 42 متر مربع تنها بازمانده آیین سقاخانه‌ای در تبریز است.

این بنا که ورودی آن در ضلع شمالی قرار دارد، برای شمال به جنوب ساخته شده و از طریق یک هشتی که با مصالح چوبی مسقف است به داخل بنا متصل می‌شود.

با توجه به اینکه این بنا آخرین و تنها سقاخانه تبریز به شکل سنتی است لازم است با بررسی و پژوهش‌های کارشناسانه نسبت به حفظ و احیای آن اقدام کرد.

 

 

قانون اصلاح ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران

ماده واحده ـ ماده (۵) قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب ۲۲/۱۲/۱۳۵۱ و تبصره اصلاحی آن مصوب ۲۵/۹/۱۳۶۵ به شرح ذیل اصلاح می‌گردد:
ماده ۵ ـ بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به‌وسیله کمیسیونی به ریاست‌استاندار (و در غیاب وی معاون‌عمرانی استانداری) و با عضویت شهردار و نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر ذی‌ربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان(با تخصص معماری یا شهرسازی) بدون حق رأی انجام می‌شود.
تبصره ۱ـ بررسی‌های فنی این کمیسیون برعهده کارگروه (کمیته) فنی کمیسیون متشکل از نمایندگان کمیسیون و مشاور طرح تفصیلی شهر می‌باشد.
تبصره ۲ـ دبیرخانه کمیسیون در سازمان مسکن و شهرسازی استان می‌باشد.
تبصره ۳ـ در مورد شهرتهران معاونین ذی‌ربط وزراء مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو، جهادکشاورزی و معاونین رؤسای سازمانهای حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهردار تهران (رئیس کمیسیون) و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر تهران بدون حق رأی، اعضاء کمیسیون می‌باشند.
محل دبیرخانه این کمیسیون در شهرداری تهران خواهدبود. جلسات کمیسیون با حضـور اکثریت اعضاء رسمـیت‌ یافته و تصمیمات کمیسیون حداقل با چـهار رأی موافق معتبر است.
تبصره ۴ـ در صورت فقدان شورای اسلامی شهر در تهران، نماینده وزیر کشور و در سایر شهرها نماینده معرفی شده از سوی استاندار به جای رئیس‌شورای اسلامی شهر در کمیسیون ذی‌ربط شرکت خواهد نمود.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ‌ بیست و سوم فروردین‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲/۲/۱۳۸۸ به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت