صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 5 اردیبهشت, 1403

توسط دکتر حمید صبری، دانشنامه بین‌المللی برای تبریز 2018 منتشر خواهد شد

توسط محقق و نویسنده تبریزی دانشنامه بین‌المللی تبریز برای تبریز 2018 منتشر خواهد شد.
به گزارش صاحب دیوان، تبریز شهری سرافراز در همیشه تاریخ پرنشیب و فراز ایران بزرگ به استناد برخی کتیبه‌های و یافته‌های باستان‌شناسی پیشینه تاریخی‌اش به دوران‌های بسیار دور می‌رسد.
این شهر پرافتخار در طول تاریخ و به ویژه در ‌سده‌های اخیر نه یک شهر، بلکه گنجینه‌ای مملو از حماسه‌ها پیشرفت‌ها و فرهنگ غنی است.

 

استقرار تبریز در آغوش رشته‌های کوی زیبای سهند و برخورداری از آب و هوای لطیف، چشمه‌ها و شهرهای پرآب، باغ‌‌های فرح‌انگیز و پرآوازه‌ای که هر بیننده‌ای به ویژه گردشگران و سیاحان و جهانگردان را که در مسیر شاهراه جاده ابریشم از آن می‌گذشتند را به شور و وجد می‌آورد.
 شهری که در روزگاری قطب بزرگ‌ترین تمدن‌های جهان با عمارت‌های و کاخ‌های سر به فلک کشیده، دانشگاه‌ها، مساجد و از همه مهم‌تر بازاری وسیع و بی‌نظیر در جهان و مملو از کالاها و مردمانی با نژادها و زبان‌ها و فرهنگ‌های گوناگون بوده و این بستر مناسبی بود برای پیدایش و ظهور مکتب تبریز در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف فرهنگی – هنری می‌باشد و تبریز این شهر زیبایی‌ها می‌رود تا در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام میزبان هزاران گردشگر از اقصی نقاط عالم به ویژه جهان اسلام باشد.
در همین راستا حمید صبری مشغول تدوین دانشنامه بین‌المللی تبریز با بیش از هزار مدخل در مورد تاریخ، جغرافیا، آثار باستانی، شخصیت‌ها، بناها، فرهنگ، هنر و… در چهار زبان فارسی، عربی، فرانسه و انگلیسی می‌باشد که منبعی برای گردشگران در مورد تبریز خواهد بود.
گفتنی است از این پژوهشگر آذربایجانی قریب به 40 عنوان تألیف در عرصه‌های مختلف از جمله آذربایجان‌شناسی و به ویژه مجموعه‌های سه جلدی تبریز ما تاکنون منتشر شده است و اخیرا دایرةالمعارف روابط عمومی ایران در دو زبان فارسی و انگلیسی تدوین و در روز جهانی روابط عمومی در تهران رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت