صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 7 اردیبهشت, 1403

یکصد و بیست و پنج سال از شلیک به سلطان صاحبقران گذشت

‎شاه را در کالسکه نشاندند و امین خاقان را هم کنار او جا دادند تا پیکر بی جان او را راست نگه دارد. صدراعظم هم روبه‌روی آنان در کالسکه نشست و همه به سوی شهر روان شدند.پس از رسیدن به کاخ گلستان، جسد را به عمارت مخصوص بردند و در حالی که صدای شیون و فغان به هوا برخاسته بود از حیاط نارنجستان گذراندند و در نزدیکی اتاق برلیان روی تختخواب خواباندند. در همین حال صدراعظم دستور داد همه درهای اندرون و خزانه را مهر و موم کردند. سپس جواهرها و هر آنچه را که در جیب شاه بود بیرون آورد و در دستمالی گذاشت. چند دقیقه بعد، یک روحانی قجر و چند سرایدار، جسد شاه را در حوض بلور نارنجستان شستند و در قالیچه گذاشتند و شال ترمه بر آن کشیدند. روز بعد، نزدیک به هزار تن از خواص قجر جمع شدند و جسد شاه را بلند کردند و در تکیه دولت به امانت گذاشتند.

دکتر محمد احیاءالملک / پزشک مخصوص سلطان صاحبقران

qajar2020

تشییع جنازه رسمی ناصرالدین‌شاه در خیابان باب همایون

 

 

https://aparat.com/v/5CZ6M

صحنه ای از ترور ناصرالدین شاه قاجار در سریال تلویزیونی «سلطان صاحبقران» کاری از علی حاتمی در سال ۱۳۵۴ با بازی جمشید مشایخی در نقش ناصرالدین شاه

ناصرالدین شاه قاجار در آستانهٔ مراسم پنجاهمین سال تاجگذاری در ۱۲ اردیبهشت ۱۲۷۵ هجری خورشیدی (۱۷ ذی‌القعده۱۳۱۳ هجری قمری) به دست میرزا رضا کرمانی در حرم شاه عبدالعظیم در شهر ری ترور شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت