صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 9 فروردین, 1403

یادی از دیار یکانات

روز سه شنبه لطف دوستی ادیب شاملم گشت و کتاب « یادی از یکانات » رسید از دست محبوبی به دستم . این کتاب ارزشمند آخرین تالیف شاعر ارجمند منطقه یکانات جناب آقای میر حسینقلی ریاحی فر که در شعر « سید» تخلص می نمایند می باشد که چند روز قبل توسط نشر نباتی تبریز  در 544 صفحه به صورت زیبا منتشر گردیده است . مولف محترم علاوه از یادداشتهای شخصی و میدانی خود توانسته از 125 کتاب  و پاره ای از مطبوعات استفاده نماید که مسلماً در بهبودو جایگاه اثرشان نقش به سزایی می تواند داشته باشد .

مولف ،کتاب خود را به پنج بخش تقسیم کرده است . فصل اول  تقریباً مربوط به جغرافیایی  طبیعی منطقه است . بخش دوم بیشتر به جغرافیایی انسانی پرداخته. بخش سوم صرف نظر از تاریخچه یکانات ، قهرمانی های یکانیان در تاریخ معاصر ، من جمله مشروطیت ، حکومت ملّی  و در نهایت انقلاب را شامل است . بخش چهارم در واقع تذکره  الشعرا و هنرمندان منطقه یکان بوده که دهها هنرمند ، شاعر ، خطاط و … معرفی شده اند .  و النهایت بخش پنجم کتاب شامل بخشی از  اسناد اعم از دستنوشته ها و عکسهایی است که پاره ای از آنها برای نخستین مرتبه توسط این کتاب آفتابی شده اند .
به مولف سخت کوش این کتاب باید از صمیم دل به جهت تالیف این اثر ارزشمند تبریک گفت که در این وانفسای نشر و کسادی بازار مطالعه به نشر آن اهتمام جدی نشان داده اند . تردیدی در این نیست که علاقمندان کتاب و به خصوص اهالی محترم یکانات در مطالعه و  ابتیاع کتاب باید همت خود را دگر بار نشان دهند تا مولف دلگرم شده و ادامه کارهای نیمه تمام خود را پیگری نمایند . انشا الله تعالی

رضا همراز

http://salarsolmaz.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت