صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 9 فروردین, 1403

یادنامه زندگی مهندس محمد اشرف نیا

 

 امروز صبح باخبر شدیم یکی از نیکان روزگار آقای مهندس محمد اشرف نیا که سوابق اجرایی متعددی در طول زندگی خویش بر عهده داشته اند به ابدیت پیوستند بدین مناسبت پایگاه تخصصی تاریخ و فرهنگ آذربایجان،صاحب دیوان  ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و دوستان و همکاران ایشان یادنامه زیر را منتشر می نماید.

محمد اشرف نیا در سال ۱۳۳۱ در خانواده ای متدین ، مذهبی ، کشاورز و زحمتکش در شهرستان عجب شیر چشم به جهان گشود. پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در رشته ریاضی در دبیرستان رضاشاه (نمونه) واقع در خیابان حافظ تبریز دیپلم گرفت . در دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی تهران ((مجتمع دانشگاهی فنی و مهندسی سابق)) و دانشکده شهید عباسپور مقطع کارشناسی عمران را با موفقیت گذراند.مهندس اشرف نیا در سال 1356 در شهرستان خوی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج شش فرزند است.

 

محمد اشرف نیا در دوران دانشجویی

 

سوابق تحصیلی وکاری:

دوره تحصیلی کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی صنایع ((مدیریت بهره وری و سیستم ها)) در دانشگاه صنعتی شریف تهران سپری کرد . حضور فعال در مجامع مذهبی داشت و با ورود به مسایل سیاسی روز هم آواز با خیل مردم خدا جوی میهن اسلامی در اعتراضات مردمی علیه رژیم شاهنشاهی شرکت نمود. با پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه سال ۱۳۵۷، و همانند تمامی پاکبازان عرصه حفاظت از کیان انقلاب اسلامی ، کمر همت در خدمت به انقلاب بست و قابلیتهای وصف ناپذیری که داشت با کارنامه موفق مدیریتی ، از طرف نماینده حضرت امام(ره) در منطقه آذربایجان غربی و در اولین نهاد انقلاب اسلامی _ کمیته های انقلاب اسلامی _ در پادگان شهرستان خوی به خدمتگزاری منصوب گردید.با صدور فرمان تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی حضرت امام(ره) به عضویت شورای فرماندهی سپاه منطقه خوی منصوب شد.

 

در شهریور ماه سال ۱۳۵۸ و با توجه به تعهد و تخصص مشارالیه ، به درخواست روحانیت معظم و معتمدین محل ، با حفظ سمت و با حکم وزارت کشور بعنوان شهردار خوی تعیین و منصوب گردید. با سازمان یافتن شورای شهر ، ایشان از طرف آن شورا نیز در مسئولیت شهرداری ابقاء شد و به فعالیت خود ادامه داد. لارم به یادآوری است که مهندس اشرف نیا در طول مدت یاد شده ، در شوراهای مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی و شورای منطقه ای آموزش و پرورش نیز عضویت داشته و فعالانه همکاری می نمود. از دغدغه های مهم دوران خدمت مهندس اشرف نیا ، ایجاد فضاهای نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته و سالم آموزشی و تربیتی در حوزه خدمتی خود بوده که آن هم از علاقه و تعهد ویژه ایشان به تعلیم و تربیت صحیح نسل انقلاب اسلامی و دامنه حساس و وسیع میدان خدمتی آن و نقش موثر این عامل کارساز در نیل نظامهای سیاسی کلیه کشورها به استقلال و حاکمیت واقعی نشأت می گیرد.

 

حکم انتصاب مهندس اشرف نیا برای شهرداری خوی 1360

 

 

مهندس اشرف نیا در زمان شهرداری خوی

 

 

در شهریور ماه سال ۱۳۶۱ و با توجه به توانمندی های تخصصی ایشان ، به درخواست وزیر وقت نیرو و عده ای از مقامات استان آذربایجا غربی بعنوان مدیر عامل و رئیس هیات مدیره سازمان آب ارومیه و مجری طرح های تامین آب شهرهای استان و مناطق جنگی حوزه خدمتی خود منصوب شد ، که تا سال ۱۳۶۵ _ سالهای اوج حماسه و بحران جنگ تحمیلی _ با دلگرمی و تمام توان به انجام وظیفه مشغول بود. قابل ذکر است در سایه ظرفیت بالای خدمتی مشارالیه ، در کنار مسئولیت سازمان آب استان آذربایجان غربی ، مسئولیت شهرداری ارومیه نیز به ایشان محول شد. در سال ۱۳۶۶ مدیریت درسازمان آب تبریز عرصه گاه انتقال تجربیات گرانبها و موثر مهندس اشرف نیا به استان آذربایجان شرقی بوده که با انتصاب به این سمت تا تشکیل شرکت های آب و فاضلاب استان انجام وظیفه نمود. در سایه عنایت ربانی و همکاری سایر مدیران استان و کارکنان سخت کوش سازمان ، معضل آب در تبریز و حومه بنحوی رضایت بخش حل گردید که نمونه اش همکاری در انتقال آب زرینه رود میاندوآب  ونهند رود اهر به منطقه تبریز می باشد. 

  

حضور در جبهه های جنگ تحمیلی 

با تشکیل شرکت های آب و فاظلاب استان بعنوان عضو هیات مدیره ومعاون آن تعیین و به خدمت ادامه داد و در سال ۱۳۷۶ بعنوان شهردار کلانشهر تبریز انتخاب و مشغول انجام وظیفه شد. با توجه به مشکلات عدیده شهرداری که از جمله آنها بدهی کلان و طرح های ناقص از روزهای پر مشقت خدمت بود.وی برای مدیریت اوضاع شهرداری شورای مشورتی که شامل 24 نفر از افراد متخصص در امور شهری بودند را تشکیل داد اولین اقدام وی در شهرداری تبریز پس از تشکیل شورای مشورتی تکمیل پروژه های ناقص از جماه خیابان لاله،نصف راه،پاسداران،طالقانی و کمربند میانی بود در این دوران وی با مردم ارتباط حسنه و تنگاتنگی داشت.از جمله تلاش ها و آرزوهای تحقق نیافته وی در دوران شهرداری طراحی سد برای میدان چایی تبریز بود که باعث تلطیف هوا با جاری شدن مداوم آب در میدانچایی ممکن میشد برای این کار در حد فاز دو شرکت مشاور فرازآب انتخاب شده بود که پس از اتمام دوره تصدی شهرداری تبریز راکد ماند. پس از ۱۸ ماه خدمت مخلصانه و شبانه روزی در شهرداری تبریز دوباره در سمت قائم مقام  ومعاون و عضو هیات مدیره آبفای استان تعیین و مشغول به خدمت شد. در ماههای آخر سال ۱۳۸۴ بعنوان معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی تعیین و هشت سال تمام به خدمتگزاری مشغول بود. 

 

جا دارد بخشی از پروژه ها و اقداماتی که در طول خدمت مهندس محمد اشرف نیا در زمان تصدی شهرداری تبریز و معاون استانداری آذربایجان شرقی در سطح شهر تبریز و استان به بهره برداری رسیده نام برده شود.

بخش حمل و نقل جاده ای:

– ۱- بهره برداری از طرح آزاد راه زنجان –تبریز به طول۱۹۸ کیلومتر

۲- بزرگراه کنار گذر غربی تبریز،به طول ۱۵ کیلومتر

۳- تونل دو قلوی شیبلی در مسیر  آزادراه تبریز – زنجان هر کدام به طول ۲/۵کیلومتر

۴-اتمام پروژه آزاد راه پیامبر اعظم(ص) و ادامه آن از طریق اتوبان شهید کسایی به جاده صوفیان

بخش مسکن:

1- بهره برداری از 67000 واحد مسکن مهر در سطح استان

2- بهره برداری از 90000 واحد مسکن روستایی

3- بهره برداری از مجتمع فرهنگی سینمایی تبریز

4- احداث سیلوی 12 هزار تنی ملکان

بخش آب:

1- بهره برداری از 14 سد در سطح استان

2- طرح شبکه آبیاری و  زهکشی سد ارسباران

3- تصفیه خانه جدید آب تبریز نهند

4- مخزن 10 هزار متر مکعبی جنوب شرقی تبریز

بخش انرژی

1- بهره برداری از 15 پست فشار قوی

2- اجرای پروژه های فیبر نوری شفا – اهر

3- احداث نیروگاه بادی عون بن علی

مهندس محمد اشرف نیا مهمترین پروژه های حین خدمتش را چنین ذکر میکرد:

– ایجاد رابطه همدلی و دوستی با مردم

– برنامه ریززی برای قطار شهری تبریز

– برنامه ریزی میدان چایی تبریز

– حفظ اراضی کشاورزی حریم تبریز

– گسترش فضاهای فرهنگی 

مهندس اشرف نیا جانباز جبهه های جنگ تحمیلی بود و پس از سپری کردن یک دوره بیماری ریه سرانجام در روز 21 آذرماه 1398 در بیمارستان حضرت ولیعصر تبریز دار فانی را وداع گفت و در تاریخ 22 آذرماه در میان خیل عظیم مردم تبریز به سوی گورستان وادی رحمت تشییع و به خاک سپرده شد.یادش گرامی

سوابق و مسئولیت های اجرایی:

1 . عضو پنجمین دوره شورای اسلامی کلانشهر تبریز و رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا

2. سرپرستی استانداری آذربایجان شرقی

3. معاون امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی 

4. قائم مقام و عضو هیأت مدیره آبفای استان آذربایجان شرقی 

5. مشاور امور شورا ها و شهرداریهای استان آذربایجان شرقی

6. شهردار کلانشهر تبریز

7. عضو هیأت مدیره و معاون آبفای استان آذربایجان شرقی

8. مدیریت اب تبریز

9. شهردار ارومیه

10. مدیر عامل و رئیس هیأت مدیره سازمان آب ارومیه و مجری طرح های تأمین آب شهر های استان آذربایجان غربی ، به ویژه مناطق جنگی غرب کشور 

۱1. عضویت در شورای مدیریت بنیاد مسکن و جانبازان و عضو شورای فرماندهی سپاه پاسداران

۱2. شهردار شهرستان خوی

 

فعالیت های مهندس اشرف نیا در شورا ها ، هیأت مدیره ها و کار گروه های تخصصی:

۱.عضو شورای منطقه ای آموزش و پرورش استان اذربایجان غربی

۲. عضو شورای منطقه ای آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی

۳. رئیس کار گروه امور زیر بنائی استان 

۴. رئیس کار گروه شهرسازی و معماری استان 

۵. رئیس شورای فنی استان 

۶. رئیس شورای سازمان عمران شهرداری تبریز

۷. رئیس مجمع عالی قشری بسیج مهندسین استان 

۸. جانشین ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه “مدیریت بحران استان”

۹. جانشین کارگروه ساماندهی گلزار شهدا

۱۰. رئیس کارگروه بهینه سازی مصرف سوخت 

۱۱. رئیس هیأت مدیره سازمان قطار شهری

۱۲. رئیس هیأت مدیره سازمان عون بن علی و پارک طبیعت

 

 

جلسه شورای مشورتی شهرداری تبریز 1377-از راست: جناب آقای مهندس میرطاهر موسوی،مهندس اشرف نیا،مهندس محمد صادق پشمینه آذر

 

 

تودیع مهندس محمد اشرف نیا از شهرداری تبریز  توسط محمدزاده استاندار وقت 1378

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت