صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 1 اردیبهشت, 1403

یادبود شهردار وارسته

او، همواره چشم دلش سوی خدا بود. خود را از بند تعلقات دنیوی رها کرده بود و برای خدمت به خلق کمرِ همت بسته و عاشقانه در جهت رشد و تعالی موطن خویش از هیچ کوششی فروگذار نبود. انسان دغدغه ی او بود و انسانیت لحظه ای از وجودش دور نشد. در وانفسای بله قربان گویی ها و خوش خدمتی ها، او جز خدا و خلقِ خدا به چیزی فکر نکرد و در مقابل زورگویی ها و سوءاستفاده ها، “نه” گفتن را هراس نکرد. و چنین بود با حکومت بر دل ها و محبوبیت عام منتخب مردم شد برای در دست گرفتن سکان شهرداری تبریز که اساسی ترین ارگان کلیدی برای توسعه یک شهر است.

 

 حمید وارسته ، دکترای حقوق از دانشگاه تهران و واشنگتن بود. وی وکیلی خوشنام  بود و عنوان مشاور حقوقی چندین بانک را بر عهده داشت  در دو دوره «اسفند ۱۳۴۷ تا آذر۱۳۵۰» و «مرداد ۱۳۵۴ تا دی ۱۳۵۶» با انتخاب انجمن شهر وظیفه ی شهرداری تبریز را به عهده گرفت و به جرات می توان گفت این دوران از درخشان ترین دوران عمران و آبادانی تبریز پیش از انقلاب بوده است. وی در زمان تصدی شهرداری تبریز، طرح هایی را در راستای آبادانی و توسعه تبریز انجام داد و نام نیکش تا همیشه در ورق تاریخ شهر ثبت شد. احداث عمارت کلاه فرنگی شاه گلی ، خیابان کمربندی، طرح جامع پارک ارگ علیشاه، پیش طرح چهارراه شهناز و خریداری مالکیت قنات های آب رسان به استخر شاهگلی برای شهرداری، طراحی پارک بزرگ تبریز با نظر متبحرترین مشاوران فنی وقت، احداث میدان بزرگ میوه و تره بار تبریز، احداث چندین زمین فوتبال و سالن سرپوشیده ورزشی و ده ها پروژه ی عمرانی دیگر را در طول دوران فعالیت خود برای خدمت رسانی به شهروندان تبریز به انجام رساند و در دوره ای که اکثر مدیران فقط به فکر پست و مقام و حسن توجه دربار بودند، حمید وارسته خود را وقف خدمتگزاری به مردم نمود و در مواقعی حتی در مقابل دربار و درباریان نیز ایستاد. قدیمی ترها همه به خوبی ماجرای اجرای حکم ماده صد برای ساختمان هفت طبقه یکی از صاحب نفوذهای تبریز در محل سه راه امین کنونی را به یاد دارند که یکی از بارزترین نمونه های مقابله دکتر وارسته با زورگویی نزدیکان به دربار بود.

وارسته که در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی فرهنگی و هنری حضور پرررنگ داشت، از هیچ یک از وقایع پیرامون خود غافل نبود و حتی سال ها پس از اتمام دوران مدیریت خود نیز با نگارش نامه ها و جوابیه ها در روزنامه های وقت، نظرات صریح خود را در مورد مسائل مختلف اعلام می کرد. تالیف و نگارش کتب تخصصی بویژه کتاب  «مقررات و سیستم مالی شهرداری»، «فرهنگ جامع حقوقی» از دیگر فعالیت های فرهنگی وی شمرده می شود.همچنین دکترحمید وارسته در کتاب «تبریز و خاطره‌ها» خاطرات خود از مدیریت آن‌ سال‌های شهر تبریز را تألیف کرده است.

وی که ده سال در بستر بیماری به سر می برد چند ماه پیش ، از طرف دکتر صادق نجفی، شهردار کنونی تبریز مورد تقدیر قرار گرفت و نشان تبریز بر سینه اش جا خوش کرد. وارسته اسفندماه سال گذشته از بند تمام تعلقات دنیا وارست و به سوی خدایی رفت که فکر و یادش لحظه ای از او غافل نشد.

 روحش شاد و یادش گرامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت