صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 1 اردیبهشت, 1403

کتاب تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول

کتاب «تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول» رونمایی شد

کتاب «تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول» به عنوان جلد سوم از مجموعه هشت جلدی تاریخ مطبوعات این خطه، در آیینی به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار و در آستانه هفته دولت رونمایی شد.

به گزارش صاحب دیوان به نقل از  ایرنا، کتاب «تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول»، تالیف محمد عزیزی راد در ۴۱۸ صفحه است که یکشنبه شب در نشست استاندار آذربایجان شرقی، معاونان وی و جمعی از مدیران کل دستگاه های اجرایی آذربایجان شرقی با فعالان رسانه ای این خطه در آستانه هفته دولت رونمایی شد.

این کتاب توسط انتشارات «فادیا»ی تبریز با شمارگان یکهزار نسخه در تابستان ۱۴۰۱ شمسی منتشر شده است.

کتاب «تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول» دربرگیرنده نشریاتی است که در فاصله ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ شمسی، سالروز اعطای مشروطه توسط مظفرالدین شاه، تا ۲۵ تیر ماه ۱۲۸۸ شمسی، خلع محمدعلی شاه از سلطنت، در ایالت آن روزی آذربایجان که نزدیک به یک چهارم جمعیت کشور را در خود جای می داد، منتشر شده اند.

مولف کتاب در مقدمه آن نوشته است: «جلد سوم از مجموعه تاریخچه مطبوعات آذربایجان به بررسی و تحلیل مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول می پردازد. هر چند در این کتاب، سعی ام بر این بوده که حتی الامکان نسخه یا نسخه هایی از همه نشریات منتشر شده در فاصله زمانی مورد بررسی را شخصأ رویت کنم، اما به دلیل مشکلات رایج از منظر دشواری دسترسی به اسناد در گستره وسیع ایران زمین و نیز تمرکز مراکز اسنادی و آرشیوی در پایتخت کشورمان، این امکان میسر نشد و از دسترسی به سه چهار عنوان نشریه محروم ماندم… در این مجلد ۳۴ عنوان نشریه منتشر شده مشروطه اول در آذربایجان، از منظر شکل و محتوی، بررسی گردیده که در مقایسه با حدود ۱۴ عنوان نشریه منتشر شده در دوره قبل از آن، فاصله زمانی سال های ۱۲۳۵ تا ۱۲۸۵ شمسی، روند رو به رشدی را از نظر کمی و کیفی نشان می دهد».

در مقدمه کتاب «تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول» اضافه شده است: «جراید آذربایجان در این تاریخ، جایگاه ویژه و مهمی در تاریخ مطبوعات ایران دوره مشروطه نیز دارند، زیرا برخی از آنها از قبیل «ناله ملت» در مقطعی، دوره زمانی پس از به توپ بستن مجلس و خفقان ناشی از آن، تنها نشریه در حال انتشار کشورمان بوده اند….».

در این کتاب علاوه بر معرفی جراید منتشر شده آذربایجان در مشروطه اول، به معرفی روزنامه نگاران این خطه در سال های مورد بحث و نیز موسسات و نهادهای فرهنگی آن پرداخته شده است.

مطالعه کتاب «تاریخچه مطبوعات آذربایجان در مشروطه اول» می تواند برای پژوهشگران تاریخ معاصر کشورمان به طور عام و علاقه مندان و کوشندگان تاریخ مشروطه به طور خاص، مفید باشد، زیرا در آن مصادیق فراوانی از خبرهای مربوط به اتفاقات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایالت آذربایجان و ولایات و شهرهای مختلف آن ارایه شده است.

گفتنی است که جلد اول مجموعه کتاب های «تاریخچه مطبوعات آذربایجان»، شامل بررسی جراید منتشر شده خطه آذربایجان در دوره رضاخانی و جلد دوم آن نیز دربرگیرنده بررسی و توصیف و تحلیل جراید منتشر شده در مشروطه دوم است که به ترتیب در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۹ شمسی به چاپ رسیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت