صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 7 اردیبهشت, 1403

چه سرنوشتی در انتظارتان است اگر به اثر هنری در موزه آسیب بزنید؟

اگر ناخواسته در موزه‌، به یک اثر هنری آسیب زدید نگران نباشید، چون شما از پرداخت خسارت در امانید، اما این تنها در صورتی است که شما هیچ رفتار خارج از عرف و قواعد معمول موزه‌ها را انجام نداده باشید؛ در غیر این صورت اوضاع کمی فرق خواهد کرد!

به گزارش صاحب دیوان به نقل از ایسنا، الجزیره در گزارشی در این زمینه آورده است، اگر کارمندان موزه یا بازدیدکنندگان، به تابلوهای هنری آسیبی برسانند، موزه‌ها راه حل‌هایی برای جبران این خسارت در نظر گرفته‌اند. علاوه بر این کارمندان موزه با استفاده از راهکارهایی مانند اشعه ایکس از آثار گران قیمت مراقبت می‌کنند.
طبق گزارشی در سایت آمریکایی برایت ساید، اگر شما در موزه‌ها به طور ناخواسته به یک تابلو هنری یا یک مجسمه با ارزش آسیبی برسانید، موزه مسئول ترمیم و اصلاح اثر هنری آسیب دیده است به همین دلیل موزه داران از آثار هنری که در اختیار دارند بسیار مراقبت کرده و گاهی نیز مبلغی را به عنوان حق بیمه از بازدیدکنندگان دریافت می‌کنند.
بازدیدکنندگان برای موزه‌ داران حکم مهمان را دارند از این رو هزینه‌های آثاری که آسیب می‌بیند بر عهده خود میزبان است؛ موزه‌ها بودجه‌ای را جهت ترمیم و بازسازی آثارشان در نظر گرفته‌اند.
کارمند موزه بودن و راه رفتن میان آثار تاریخی و هنری می‌تواند جذابیت‌های زیادی داشته باشد؛ اما این احتمال که به اثری ارزشمند آسیب برسانید را هم افزایش می‌دهد. در همین راستا در سال ۲۰۱۴ سرایدار یک موزه در ایتالیا، یک اثر هنری مدرن را به اشتباه به سطل زباله انداخت؛ سرایدار از ارزش هنری آن اثر بی اطلاع و آن را زباله پنداشته بود! اما موزه مذکور شرایط سرایدار را درک کرده و برایش مشکلی پیش نیامد. این موزه بیمه‌ای را برای کارمندانش در صورت آسیب زدن به آثار هنری در نظر گرفته بود.

در طول دهه‌ها موزه‌ها روش‌های خود را برای مراقبت از آثار باارزش هنری بهبود بخشیده‌اند. مثلا موزه (جی. پال گتی) در کالیفرنیا دیوارهایی دارد که در برابر آتش سوزی مقاوم است. موزه ویتنی هنر آمریکایی در نیویورک نیز پس از طوفان سندی در سال ۲۰۱۲، برای جلوگیری از طغیان احتمالی رودخانه هادسون، شیشه‌هایی را در مقابل تابلوها قرار داده که از ورود اشعه ماورا بنفش که می‌تواند به رنگ تابلوهای نقاشی آسیب برساند نیز جلوگیری می‌کند.

با همه این اوصاف موزه داران تا وقتی با شما مهربان خواهند بود که به طور صادقانه با آن‌ها رفتار کرده و واقعا به طور غیرعمد به آثار آسیب زده باشید. اگر شما با سوء نیست وارد موزه شده و به عمد چیزی را بشکنید و به اثری آسیب بزنید، دیگر موضوع به این سادگی‌ها حل و فصل نخواهد شد؛ درست مانند آنچه برای یک بازدیدکننده در موزه‌ای در پرتغال اتفاق افتاد؛ بازدیدکنندای که با مونوپادش که برای سلفی گرفتن آورده بود، یک مجسمه را شکست! مشابه این رفتارها در موزه‌ها و از بین بردن اموال ملی با بی توجهی‌هایی از این دست، می‌تواند برای شما تا دو سال زندان را در پی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت