صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

چالش‌های انتخاب داور هیأت علمی هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر

از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی هیأت علمی هجدهمین جشنواره شعر فجر، اجتناب از انتخاب چندین بارۀ داوران برای جشنواره‌های دولتی همچون جشنواره بین‌المللی شعر فجر است.

به گزارش صاحب دیوان، طی هفته گذشته، تصمیمات اتخاذ شده از سوی و اعضای هیأت علمی‌ جشنواره شعر فجر انجام گرفت و تنها چالش پیش روی باقی مانده، در خصوص انتخاب هیات داوران می‌باشد. این چالش دارای سه جنبه مهم است که بایستی تک به تک مد نظر قرار گرفته شوند. چالش اول این است که اعضای هیات علمی جشنواره سعی نمایند از انتخاب مکرر داورانی که در سال‌های پیش حضور داشتند خودداری نمایند. البته درست است که اعضای هیات علمی جشنواره نیز همان افراد سال‌های پیش هستند و در طی این چند سال تغییراتی از سوی وزارت ارشاد و دیگر نهادهای دولتی در حوزۀ شعر اتفاق نیفتاده است؛ اما در صورتی که این اتفاق در خصوص داوران نیز رخ دهد، سرانجام جشنواره را از هم اکنون می‌توان حدس زد.

دلیل این سختگیری در خصوص انتخاب داوران به این دلیل است که به دلیل حضور چندین ساله این داوران در جشنواره شعر، سلیقه و نگاه انتخابی آن‌ها تا حدودی از سوی اهالی شعر قابل پیش بینی است. از  این رو اعضای هیات علمی لازم است تا دامنه جستجوهای خود را گسترده‌تر نمایند تا از میان شاعران باسواد، خوش قریحه و دارای صلاحیت بتوانند داوران جدیدی را برای هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر انتخاب کنند. این امر سبب می‌شود تا سلایق انتخابی جدیدی در جشنواره مطرح شود و نتایج ارزشمندی به همراه داشته باشد.

چالش دوم مطرح شده در انتخاب داوران مربوط به برخی حق خوری‌های مشاهده شده در انتخاب نفرات برتر جشنواره هست. در واقع رانت دائم العمر بودن داوری و حضور چندین دوره داوران در رویدادهای شعری باعث ایجاد نوعی اعتماد به نفس کاذب در آن‌ها می‌شود که موجب می‌گردد تا این افراد به عنوان داور جایگاه ادبی خود را فراموش کرده و به اصطلاح همه چیز را از بالا ببینند. از طرفی حق خوری‌هایی چون رتبه دادن‌های سفارشی به برخی دوستان و شاگردان نیز از سوی برخی داوران اتفاق می‌افتد. ازاین‌رو تغییر در اعضای داوران جشنواره می‌تواند بر این معضلات فائق آید.

سومین چالش مطرح شده مربوط به انتخاب محافظه کارانه آثار ارسالی به جشنواره از سوی هیات داوران است. دلیل این اتفاق می‌تواند این باشد که در داوری این نوع جشنواره‌ها، داوران از قدرت و شجاعت کافی در انتخاب آثار نوآورانه را نداشتند و بیشتر تحت تاثیر مصلحت اندیشی‌های بیرونی بودند. همین امر سبب می‌شد تا برخی از آثار ارسالی به جشنواره مورد توجه و اقبال قرار نگیرند و بسیاری از آثار خلاقانه مورد توجه دوستداران شعر پشت در انتخاب جشنواره باقی بمانند. این آسیب مهمی ‌است که در سال‌های اخیر به جشنواره شعر فجر وارد شده است و لازم است از رخداد آن در این دوره، اجتناب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت