صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 30 فروردین, 1403

پیکان، تولید یک خاطره

ساعت هشت و سی دقیقه غروب یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ (فردای روز بازدید شاه از ایران ناسیونال)، به افتخار پیروزی کارگران ایرانی در ساخت اتومبیل پیکان، مجلس جشن باشکوهی در هتل ونک ترتیب دادیم و این مراسم عظیم و بی‌سابقه که با شرکت گروه کثیری از ارزنده‌ترین هنرمندان کشور برگزار شد مستقیما از تلویزیون ملی ایران پخش شد. در این برنامه، ابتدا سرود «پیروزی کارگر» که آهنگ آن از انوشیروان روحانی، موسیقی‌دان برجسته و شعرش سروده معینی کرمانشاهی است اجرا شد و مورد توجه فوق‌العاده حضار قرار گرفت. سپس اسدالله پیمان از طرف تلویزیون ملی بابت افتخار بزرگی که با ساختن پیکان نصيب ملت ایران شده است تبریک گفت و افزود تلویزیون ملی برنامه‌ای با نام «بزرگان روز» دارد و امشب ما به همین مناسبت یک کارگر ایرانی را به عنوان «بزرگ روز» انتخاب می‌کنیم.

پس از سخنان پیمان، گوینده «رادیو ایران»، تقی روحانی، برنامه‌های هنری را اعلام کرد و گروه جاز «تک خال‌ها» و روانبخش و خانم پرتو و آقای عارف و خانم رامش و گروه آکروبات صابر آتشین و خانم گوگوش و هنرمندان ارزنده دیگری چون پرویز یاحقی، ایرج و مهستی و ارکستر «اعجوبه‌ها» به ترتیب برنامه‌هایی اجرا کردند.

طی مراسم جشن، مرحله اول قرعه‌کشی سه دستگاه پیکان با گردونه برقی و تحت نظارت نمایندگان دادستان و وزارت دارایی انجام شد و كمال‌الدین مستجاب‌الدعوه نتیجه را اعلام کرد. در این مراسم، تعداد زیادی سبد گل از طرف صاحبان صنایع و طبقات مختلف مردم به هتل ونک می‌رسید و مردم مرتب تلفنی کارگران را مورد تشویق قرار می‌دادند.

ساعت دوازده و نیم شب، برنامه جشن با رقص دست جمعی کارگران، در حالی که مدعوین آنها را گلباران می‌کردند، به پایان رسید.

در پاییز ۱۳۴۶ هم حسین دانشور، آجودان مخصوص شاه و همکار ایران ناسیونال، از خبرنگاران دعوت کرد در مجموعه ایران ناسیونال در جاده کرج به تماشای نخستین اتومبیل ساخت ایران بروند. او در حالی که خودروی پیکان را به حضار نشان می‌داد اعلام کرد به زودی کارگران این کارخانه صاحب بهترین اتومبیل‌ها خواهند شد. اگرچه پیکان و حتی پیکان جوانان که در همان سال اول به بازار آمدند در آن زمان در مقایسه با اتومبیل‌های امریکایی و اروپایی وارداتی بهترین نبودند، به سرعت اتومبیل طبقه متوسط و اتومبیل دوم طبقه مرفه شدند. پیکان بدون آن که اجزای آن در کشور ساخته شود خودروی ملی ایرانیان شد.

منبع: دفتر مطالعات تخصصی تهرانشناسی

 

 

 

 

https://www.aparat.com/v/nxDhk/%D8%A7%DB%8C%D9%86_%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D8%A7%D9%86_%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87_%D8%B4%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%86_%D8%A2%D8%B1%D9%85%DB%8C%D9%86_%D9%88_%D8%B3%D9%87%D8%B1%D8%A7%D8%A8_%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D9%86%D8%AF%D8%B1%DB%8C

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت