صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

پیمان تبریزی؛ خواننده پر کار سبک مردمی در دهه ۵۰ و ۶۰

در متن زیر با خلاصه زندگی زنده یاد «رسول خلیل پور بیاض» معروف به «پیمان تبریزی» خواننده  دهه ۵۰ و ۶۰ آشنا می شویم.

به گزارش صاحب دیوان، پیمان تبریزی بچه خیابان خیام تبریز بود پدرش روبروی مسجد امام خمینی ( نجف بیگ سابق) در میارمیار و قونقا باشی ابزارفروشی داشت.
پیمان  متولد سال ۱۳۱۶ تبریز بود که بعد از گرفتن دیپلم از دبیرستان فردوسی تبریز در سال ۱۳۳۶ خورشیدی همراه خانواده به تهران نقل و مکان می‌کنند.
پدر در خیابان ری تهران ابزار فروشی را ادامه میدهد و پیمان نیز با سمت مدیر حسابداری شرکت مانومه آلمان (دانفوس) مشغول به کار میشوند. فرزندان پیمان دو پسر با نامهای شاهپور و شاهرخ و یک دختر با نام آزیتا خلیل پور بیاض دارد.
فرزند ارشد پیمان تبریزی، شاهپور در تهران خیابان هفت تیر شرکت بازرگانی دارد، پسر دومش شاهرخ، در ولیعصر پاساژ کامپیوتر، فروشگاه کامپیوتر و لپ تاب دارد. یگانه دختر پیمان، آزیتا هم بعد از وفات پیمان به کرج نقل مکان کرد و در مهر شهر کرج در باغ سیب ساکن است. همسر پیمان بانو افروز نیز اکنون در قید حیات هستند.
استودیوی پیمان در تهران چسبیده به منزلشان بود و کلیه آثار ترکی را قبل از آشنایی با «صمد نوریان» هم به بازار ارئه کرده بود و تنها در تهیه 5 کاست  با صمد نوریان همکاری داشتند که ترانه قیزیل گول ترانه معروف پیمان را از ملودی ترانه گل سرخ با تغییر شعر توسط خود پیمان ساختند.  ترانه معروف دیگر پیمان که آهنگسازش استاد معناویان میباشد نامش گلمه‌دین ( بنفشه ) است.
قبل از آشنایی با صمد نوریان، ۸۰ درصد ترانه هایشان را منتشر کرده بودند و ملودی همه شان حدود ۱۵ الی ۲۰ کاست، همه قطعات بدون کلام بودند که اکنون دست پسر عمه پیمان، آقای حسین نجفی است.
تحقیقات آقای «علیرضا برمور» در خصوص نام آهنگسازان ترانه های پیمان، سندی محکم و مهر تایید این نکته است که همه ترانه های پیمان، ساخت آهنگسازان عربی و ترکیه بود. همه ملودیهای پیمان از طریق صمد نوریان به خواننده های زیادی از جمله عباس مرادی و فرشید شمس و جمشید نجفی و… داده شده و با تغییر اشعارشان اجرا شده است.
پیمان تبریزی با خواننده معروف تبریز بانو آتشپاره (اقدس نجفی ) هم محله بودند و بیشتر اوقات زمانی که در تبریز بودند با هم به تمرین موسیقی میپرداختند اما پیمان سبک متفاوتی را در موسیقی آذربایجانی بنیانگذاری کرد و از بین خوانندگان آقایان «فیروز حسین زاده» و «محمد زارعی مراغه» سبک پیمان را ادامه دادند که متاسفانه محمد زارعی وفات نمودند.
اصل کار پیمان این بود که که روی ملودی بیکلامی که خودش انتخاب میکرد، شعر نوشته و اجرا کند.
نام تعدادی از سازندگان ملودیهای دنس با الویت فرید الاطرش ، حسن ابو السعود و حسن عبدالحلیم ، عمر خورشید و … میباشد.
تمام آثار موسیقیایی ایشان بجز چند صفحه گرام فقط بر روی نوار کاست که آن زمان رایج بود، در استودیو خودش ضبط و تکثیر شده است.
درضبط استودیویی چند کاست تیتراز شروع کاستها را ،دوبلور و گوینده مشهور زنده یاد «حسین باغی» اجرا نمودند.
پیمان با اینکه سالیان درازی را در تهران سپری کرد ولی زبان ترکی و اصلیت آذربایجانی خود را حفظ کرد.
پیمان صدایی گیرا و لحنی دلچسب داشت و علاوه بر ترانه های آذربایجانی، به زبان فارسی نیز ترانه های بسیاری اجرا کرده که باعث شده هم در بین فارس زبانان و هم ترک زبانها طرفداران زیادی پیدا کند. او از خوانندگان موفق و پرکار دهه پنجاه در سبک موسیقی مردمی بشمار می‌رود.
پیمان بعد از انقلاب هیچ فعالیت هنری نداشت و در تاریخ ۱۳۸۰/۱۲/۲۸ وفات نمود و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
منبع: گورملی تبریزیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت