صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 6 مرداد, 1403

پیش‌بینی آلزایمر با کمک هوش مصنوعی

محصولی برگرفته از هوش مصنوعی با توانایی تشخیص و پیش‌بینی کاهش توانایی شناختی مغز و حافظه تا 5 سال آینده، توانست تائیدیه خود را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت نماید.

به گزارش صاحب دیوان، آلزایمر یک بیماری زوال عقلی است که معمولاً به کندی آغاز می‌شود و به تدریج رو به وخامت می‌رود. آلزایمر سبب مرگ سلول‌های عصبی و از بین رفتن بافت‌ها در سرتاسر مغز می‌شود. در حال حاضر درمان‌های مورد استفاده  برای آلزایمر، داروهای کاهنده علائم بیماری است و هنوز درمان نهایی برای این بیماری وجود ندارد. مطالعات صورت گرفته بر اساس تکنولوژی امروزی نشان داده‌اند که با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های تصویربرداری مغز می‌توان به تشخیص دقیق‌تر و زودرس‌تر بیماری آلزایمر پرداخت. استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی می‌تواند در تشخیص آلزایمر و تحلیل تصاویر مغزی مؤثر باشد. این روش‌ها می‌توانند بهبود قابل توجهی در تشخیص زودرس آلزایمر و مدیریت این بیماری فراهم کنند.

اخیرا یک شرکت آمریکایی بنام دارمیان اعلام کرده است که یک نرم افزاری بر مبنای هوش مصنوعی طراحی نموده که قادر به پیش بینی از دست رفتن حافظه است. این شرکت در زمینه تحلیل تصویربرداری از مغز کار می‌کند و توانسته برای جدیدترین محصول خود که نرم افزار پیش بینی آلزایمر بنام Brain See است، از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تائیدیه دریافت نماید. اساس تشخیص این نرم افزار، تعیین یک نمره عینی است که بر مبنای آن می‌توان پیش بینی کرد که میزان افت عملکرد شناختی مغزی فرد در طی 5 سال آینده چقدر خواهد بود. و این مقدار می‌تواند منجر به آلزایمر شود یا نه. علاوه بر این، نرم افزار Brain See می‌تواند با کمک دستگاه MRI و دیگر تست‌های شناختی میزان پیشرفت آلزایمر و از بین رفتن حافظه را در افراد پیش بینی نماید.

در حال حاضر با کمک این روش می‌توان بیمارانی که دارای علائم اولیه از بیماری آلزایمر هستند، با تصویربرداری و تحلیل قدرت شناختی این افراد، با ارائه یک نمره عینی، پیشرفت بیماری او را برای 5 سال آینده پیش بینی نماید. این فرایند حداقل در فرضیه به درمان زودهنگام برخی از بیماران و آرامش ذهنی افراد منجر می‌شود.

محصول Brain See ارائه شده توسط شرکت دارمیان به طور کاملا خودکار عمل می‌کند و نتایج نهایی در همان روزی که اسکن‌ها انجام می‌شوند و نتایج تست قابلیت شناختی ثبت می شود، ارائه می‌شود.

با کمک این روش می‌توان امیدوار بود که در آینده بتوان با تشخیص به موقع شروع بیماری زوال عقلی، میزان ابتلای افراد به آلزایمر را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت